Veg of Lund med från start när brittiska Zebra öppnar marknadsplats för växtbaserad mat

Det brittiska bolaget Zebra har öppnat sin plattform för endast växtbaserade livs­medel. Veg of Lunds potatisdryck DUG finns med i sortimentet från start och bolaget ser möjligheter att medverka till etableringen av en ny marknadsplats med tydligt fokus på en hållbar livsmedelskedja.

Veg of Lunds växtbaserade dryck DUG® är med från start när Zebra öppnar Londons och Englands nya marknadsplats för endast växtbaserade livsmedel. Med lokalt odlade färskvaror, växtbaserade livsmedelsprodukter och fossilfria transporter till kunder räknar Zebra att snabbt kunna expandera sin verksamhet till andra delar av Storbritannien under 2022.

”Zebra är i startblocket med sin verksamhet och har en tydlig vision av en mer hållbar livsmedels­försörjning, precis som Veg of Lund. Vi ser fram emot att tillsammans nå ut till kunder och konsumenter som vill ha bra och hälsosamma produkter tillverkade och levererade på mest hållbara sätt”, säger Emma Källqvist, tf CEO och CFO, Veg of Lund. ”DUG är en superhållbar och god dryck, och med Zebras eldrivna kylbilar för leverans till konsumenterna minskar vi vårt klimatavtryck ytterligare.”

”Vi på Zebra väljer endast de bästa och mest hållbara produkterna. DUG var redan från lanseringen en produkt vi var intresserade av, vi delar värderingar och drycken är helt i linje med vår filosofi: en grönare och hälsosammare värld, där du inte offrar någon smak, utan tvärtom utvidgar den genom att välja växtbaserad mat. Vi är stolta över att ha med DUG i vårt sortiment, jag vet att vi kan göra stora saker tillsammans, dela med oss av rätt val för att äta annorlunda men bättre”, säger Emanuele Angeloni medgrundare och marknadsdirektör, Zebra.

Emma Källqvist (tf CEO och CFO)

E-post: emma.kallqvist@vegoflund.se

Om Veg of Lund AB (publ)
Veg of Lund utvecklar unika växtbaserade livsmedel som möter konsumenternas krav på smak och hållbarhet. Bolaget har rötter i forskning vid Lunds universitet och äger patenterade metoder för att utveckla nya matkategorier inom den snabbväxande marknaden för växtbaserade livsmedel. Veg of Lunds klimatsmarta och smakrika produkter säljs i Europa och Asien under varumärket DUG®. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market under ticker VOLAB. Läs mer på ir.vegoflund.se. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.

Emma Källqvist, tf CEO och CFO, Veg of Lund
Emanuele Angeloni medgrundare och marknadsdirektör, Zebra