Veg of Lund tecknar avtal för produktion av DUG i Tyskland

Veg of Lund AB har tecknat avtal med ett etablerat europeiskt process- och förpack­ningsföretag för tillverkning av bolagets potatisdryck som säljs under varu­märket DUG. Kommersiell produktion beräknas ske från och med februari 2023.

Veg of Lund har tecknat avtal med en europeisk aktör avseende produktion av sin växtbaserade dryck DUG för Sverige och närliggande marknader. Tillverkningen kommer att ske i norra Tyskland och ska komplettera befintlig produktion i England som främst kommer att förse den brittiska och irländska marknaden.

”Vi har tecknat avtal med en etablerad tillverkare med lång erfarenhet av produktion av växtbaserade livsmedel i moderna anläggningar på flera platser i Europa. Veg of Lunds strategi är att kontraktstillverka våra produkter hos certifierade och kompetenta partners i nära geografisk anslutning till de marknader där DUG säljs. Vi gör det främst för att det är mest effektivt ur ett kostnads- och kompetensperspektiv men även för att närproducerade livsmedel efterfrågas av marknaden och kan medföra mindre klimatavtryck”, säger Fredrik Carling, verkställande direktör på Veg of Lund.

Sverige och Storbritannien är prioriterade marknader för Veg of Lund, och från anläggningen i Tyskland kommer produktionen närmare den svenska marknaden samtidigt som bolaget kan bearbeta andra marknader i norra Europa. Den engelska anläggningen ska fokusera på de brittiska och irländska kunder.

Fram till mitten av januari 2023 genomförs tester av tillverkningsprocess och förpackningslinjer. Därefter inleds leveranser av DUG Original, Barista och Unsweetened med uppdaterade recept och i enlitersförpackning till konsumenter i Sverige.

Fredrik Carling, verkställande direktör

Veg of Lund AB (publ) utvecklar, marknadsför och säljer växtbaserade livsmedel som möter konsumenternas krav på smak och hållbarhet. Veg of Lund har sina rötter i forskning vid Lunds universitet och bolagets affärsidé är att använda sin kunskap, egna patenterade metoder och innovativa lösningar för att utveckla och sälja välsmakande, klimatsmarta och närproducerade produkter baserade på potatis. Veg of Lund erbjuder alternativ till mejeriprodukter (mjölkdryck) och mellanmål (smoothies) samt utvecklar köttalternativ. Bolagets produkter säljs under varumärket DUG till konsumenter, restauranger och matföretag i Sverige, England och Irland. Bolaget har ambitionen att expandera framför allt i Europa och Asien. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet VOLAB. Läs mer på ir.vegoflund.se. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.

Veg of Lund AB har tecknat avtal med ett etablerat europeiskt process- och förpackningsföretag för tillverkning av bolagets potatisdryck som säljs under varumärket DUG. Kommersiell produktion beräknas ske från och med februari 2023.

Fredrik Carling, verkställande direktör på Veg of Lund.