• Veg of Lund/

Veg of Lund upptar lån om 7 MSEK från befintliga aktieägare och styrelseledamoten Eva Tornberg med konverteringsmöjlighet

Styrelsen i Veg of Lund AB (publ) (”Veg of Lund” eller ”Bolaget”) har idag ingått avtal med 5 befintliga större aktieägare, varav en av dessa är styrelseledamoten och bolagets ordförande Eva Tornberg, avseende upptagande av lån om totalt 7 MSEK. Villkoren uppställer en konverteringsrätt för långivarna varigenom återbetalning ska kunna ske med Bolagets aktier. Teckningskursen i en sådan emission får dock inte överstiga 6 SEK. Lånen upptas i syfte att fortsätta tillväxten och utveckling av strategin kring internationalisering och kommersialisering av bolagets utökade produktportfölj.

Styrelsen i Veg of Lund har idag ingått avtal med 5 befintliga större aktieägare, varav en av dessa är styrelseledamoten Eva Tornberg genom sitt bolag Reosurf AB, avseende upptagande av lån om totalt 7 MSEK. Lånen utbetalas i samband med ingåendet av låneavtalet. Villkoren uppställer en konverteringsrätt för långivarna varigenom återbetalning ska kunna ske med Bolagets aktier. Lånen upptas i syfte att fortsätta tillväxten och utveckling av strategin kring internationalisering och kommersialisering av bolagets utökade produktportfölj.

Bakgrund

Veg of Lund har idag, den 29 april 2023, upptagit lån om 7 MSEK. Bolaget har ingått låneavtal med 5 befintliga aktieägare i Bolaget; Anders Färnqvist, AB Drivator Equity, Kenneth Eriksson, Reosurf AB och Torbjörn Malmsjö (”Långivarna”). Långivaren Reosurf AB är ett närstående bolag till Veg of Lunds styrelseledamot Eva Tornberg.

Villkor för lånen

Lånen uppgår till totalt 7 MSEK.  Lånen löper med en månatlig räntesats om 1,5 procent och förfaller till betalningen den 17 oktober 2023. Veg of Lund har rätt, under förutsättning av Långivarnas medgivande, att återbetala lånen jämte ränta kontant i förtid.

Respektive långivare kan begära att Bolaget återbetalar hela eller minst 50 procent av lånet jämte ränta med aktier. Sådan konvertering ska ske genom riktad kvittningsemission av aktier till en teckningskurs per aktie som motsvarar 10 procent rabatt mot det volymviktade genomsnittspriset (VWAP) för Bolagets aktie under de senaste tio handelsdagarna före långivarens begäran. Teckningskursen i en sådan emission får dock inte överstiga 6 SEK.

För det fall Bolaget genomför emissioner under lånens löptid, har Långivarna rätt att kvitta sina fordringar i sådana emissioner. Långivarna har vidare en avtalad rätt att agera garanter på marknadsmässiga villkor i emissioner som Bolaget genomför under lånens löptid. Om lånen inte är återbetalda per förfallodatumet ska Bolaget besluta om en företrädesemission där Långivarna ska ges företrädesrätt att agera garanter på marknadsmässiga villkor.

Veg of Lund har vidare åtagit sig att under lånens löptid inte, utan Långivarnas medgivande, uppta nya lån eller krediter, om inte lån upptas för att återbetala lånen i sin helhet.

Fredrik Carling, verkställande direktör

Denna information är sådan som Veg of Lund AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 April 2023, klockan 08:55 CEST.

Fredrik Carling
CEO, Veg of Lund
fredrik.carling@vegoflund.se

Veg of Lund AB (publ) utvecklar, marknadsför och säljer växtbaserade livsmedel som möter konsumenternas krav på smak och hållbarhet. Veg of Lund har sina rötter i forskning vid Lunds universitet och bolagets affärsidé är att använda sin kunskap, egna patenterade metoder och innovativa lösningar för att utveckla och sälja välsmakande, klimatsmarta och närproducerade produkter baserade på potatis. Veg of Lund erbjuder alternativ till mejeriprodukter (mjölkdryck) och mellanmål (smoothies) samt utvecklar köttalternativ. Bolagets produkter säljs under varumärket DUG till konsumenter, restauranger och matföretag i Sverige, England, Schweiz och Irland. Bolaget har ambitionen att expandera framför allt i Europa och Asien. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet VOLAB. Läs mer på ir.vegoflund.se. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.

De här lånen upptas i syfte att fortsätta tillväxten och utveckling av strategin kring internationalisering och kommersialisering av bolagets utökade produktportfölj.
Fredrik Carling, VD Veg of Lund