Veg of Lunds tillväxtresa fortsätter med ny VD

Fredrik Carling har beslutat att lämna sin roll som vd i bolaget och gå vidare mot nya utmaningar. Styrelsen i Veg of Lund AB (publ) har idag utsett Helene Nielsen till ny vd för bolaget. Helene har tung export- och säljerfarenhet från bland annat Oatly, Tweek och Sproud och är sedan ett halvår tillbaka Director of International Sales på Veg of Lund. Helene Nielsen tillträder sin nya tjänst på Veg of Lund den 5 oktober 2023.

Fredrik Carling kom ombord som vd på Veg of Lund för drygt ett år sedan. Han har sedan dess gjutit ny kraft i bolaget och tillfört stabilitet gentemot medarbetare, styrelse och inte minst mot aktieägare. Carling har under sin tid implementerat en helt ny strategisk översyn av verksamheten, vilket gjort att omsättningen under det första kvartalet 2023 ökade med hela 400% jämfört med samma kvartal 2022.

”När jag, efter överlämning, lämnar Veg of Lund ser jag ett bolag på en mycket bättre plats än för ett år sedan. En affärsmodell som kommer möjliggöra lönsam tillväxt, en uppdaterad unik produktportfölj i högsta klass och ett bolag som är kommersiellt välpositionerat mot olika kanaler i marknaden. Jag ser fram emot att följa bolagets fortsatt positiva utveckling under Helenes ledarskap”, säger Fredrik Carling, avgående vd på Veg of Lund.

Helene Nielsen har haft flertalet ledande försäljningsroller inom bolag med konsumentnära produkter och tjänster.

”Helenes erfarenhet från att driva försäljning framåt kommer att bidra starkt till Veg of Lunds fortsatta utveckling med fokus på försäljning och affärsutveckling. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Helene”, säger Johan Möllerström, styrelseordförande Veg of Lund.

”Jag är ödmjuk inför att axla rollen som ny vd på Veg of Lund. Framtiden ser ljus ut och vi har inte sett bolagets fulla potential på långa vägar. I min tidigare roll inom bolaget har jag sett vilken efterfrågan det är på våra innovationer. Det är inte många konkurrenter som kan slå oss på fingrarna – vi är helt unika om vår patenterade potatisbas”, säger Helene Nielsen, tillträdande vd för Veg of Lund.

Johan Möllerström, styrelseordförande

E-post: johan@jombo.se

Denna information är sådan som Veg of Lund AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den den 5 oktober 2023, klockan 09.00 CEST.

Veg of Lund AB (publ) utvecklar, marknadsför och säljer växtbaserade livsmedel som möter konsumenternas krav på smak och hållbarhet. Veg of Lund har sina rötter i forskning vid Lunds universitet och bolagets affärsidé är att använda sin kunskap, egna patenterade metoder och innovativa lösningar för att utveckla och sälja välsmakande, klimatsmarta och närproducerade produkter baserade på potatis. Veg of Lund erbjuder alternativ till mejeriprodukter (mjölkdryck) och mellanmål (smoothies) samt utvecklar köttalternativ. Bolagets produkter säljs under varumärket DUG till konsumenter, restauranger och matföretag i Sverige, Schweiz, Danmark, England och Irland. Bolaget har ambitionen att expandera framför allt i Europa och Asien. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet VOLAB. Läs mer på ir.vegoflund.se. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.