Walmart-ägda Sam’s Club öppnar flaggskeppsbutik i Shanghai och introducerar DUG

Sam’s Club är en del av världens största varuhuskedja, Walmart Inc., och har ca 600 butiker, varav 32 finns i de kinesiska megastäderna. I slutet av september öppnar Sam’s Club sitt tredje varuhus i Shanghai och för att fira detta kommer Sam’s Club att lansera Veg of Lunds växtbaserade dryck DUG®.

Sam’s Club är ett butiks­koncept som bygger på att privatpersoner och småföretagare är medlemmar och sortimentet består av populära produkter från globala varumärken. Sam’s Club grundades 1983 och är uppkallat efter Walmarts grundare Sam Walton. Kedjan har som mål att etablera upp till 45 butiker i Kina och erbjuder även e-handel som lovar leverans inom en timme i många kinesiska städer. Antalet medlemmar i Kina uppgår till fler än 3 miljoner.

I oktober firar Kina sin nationaldag med den så kallade Gyllene veckan, en period som för de flesta kineser betyder tid för familjeumgänge, resor och shopping. Sam’s Club deltar i firandet genom att öppna en flaggskeppsbutik i centrala delarna av Shanghai.

”Sam’s Club är en ny kund för Veg of Lund och vi ser deras intresse för DUG® som ännu ett bevis på att vi har en växtbaserad dryck som uppskattas inom breda grupper av konsumenter. Att Sam’s Club är en del av världens största varuhuskedja är mycket spännande. Utöver möjligheterna i Kina kan vi notera att Walmart har fler än 10 000 butiker i världen, varav cirka 5 300 finns i USA. En framgångsrik lansering i Shanghai kan öppna många dörrar”, säger Cecilia Lindwall, VD för Veg of Lund.

”Vi ser fram emot att öppna denna flaggskeppsbutik, som blir ett ytterligare steg i vår snabba expansion”, kommenterade Andrew Miles, VD för Sam’s Club China. Han beskrev satsningen som: ”ett bevis för vårt engagemang för våra medlemmar och Kina”, och tillade att ”det stora förtroende och den lojalitet som lokala kunder visat de senaste åren gör att vi är motiverade att fortsätta belöna och överraska våra medlemmar.”

Mer information om DUG och aktuella försäljningsställen finns på dugdrinks.com.

Cecilia Lindwall (VD)

E-post: cecilia.lindwall@vegoflund.se

Veg of Lund utvecklar unika växtbaserade livsmedel som möter konsumenternas krav på smak och hållbarhet. Bolaget har rötter i forskning vid Lunds universitet och äger patenterade metoder för att utveckla nya matkategorier inom den snabbväxande marknaden för växtbaserade livsmedel. Veg of Lunds klimatsmarta och smakrika produkter säljs i Europa och Asien under varumärkena DUG® och MyFoodie®. Bolagets aktier noterade på Nasdaq First North Growth Market under ticker VOLAB. Läs mer på ir.vegoflund.se. Eminova Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-684 211 10 eller e-post: adviser@eminova.se.

Cecilia Lindwall, VD för Veg of Lund