Report this content

Västerås stads byggnadspris för år 2000 tilldelas Veidekke Bostad & Fastighet AB Vid en ceremoni i Musikpaviljongen i Vasaparken i Västerås lördagen 19/5 2001, tilldelades Veidekke Bostad & Fastighet AB Västerås stads byggnadspris för år 2000. Priset erhölls för flerbostadshuset i kv Kerstin 21, på Kristinavägen/Västra Ringvägen i centrala Västerås. Det fyra våningar höga huset färdigställdes under hösten 2000. Husets arkitektur karakteriseras som modernistisk, med dominanta murytor, delvis genombrutna av stora fönsterpartier. Lägenheterna är i etage med interna trappor mellan planen och av hög modern standard med mycket ljus och rymd. Ytorna varierar mellan 104 kvm och 141 kvm, fördelat på 2 rok till 4 rok. Samtliga lägenheter har antingen uteplats eller takterrass. Arkitekt är Leif Karlsson på Archus Arosia Arkitekter AB. Byggnadsnämndens motivering: "Det nya bostadshuset fyller på ett självklart sätt en lucka i stadsrummet, där en tämligen trång och sluttande tomt, genom medvetet bruk av platsens möjligheter, har gett rum för en tämligen stor nybyggnadsvolym som infogats utan att ta över angränsande byggnader. Den skarpt utformade byggnaden refererar i första hand till katolska kyrkans utpräglat modernistiska arkitektur. Byggnaden tyngs dock inte av några sökta referenser, utan förhåller sig självklart och säkert gestaltat till en egen uttrycksfull form, skickligt balanserad mellan transparents och slutenheten som ger bygganden väl gestaltad volym." Besök vår hemsida där vi visar bilder på huset och från ceremonin. Veidekke Bostad & Fastighet AB är ett dotterbolag inom Veidekke koncernen. Med 6 200 anställda och en estimerad omsättning för 2001 på 11 miljarder NOK är Veidekke ASA nordens fjärde största entreprenör. Koncernen noterades på Oslo Börsen 1986 och har haft en stark utveckling och en kontinuerlig tillväxt sedan dess. I dag inkluderar Veidekkes verksamhet Norge, Danmark och Sverige. Veidekke tillhandahåller en allsidig entreprenörskompetens uppdelat inom följande verksamhets- områden; bygg, anläggning, industri och fastighetsutveckling. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/21/20010521BIT00300/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/21/20010521BIT00300/bit0002.pdf