Report this content

Veidekke Bostad och Fastighet AB förvärvar högintressant markområde på Gärdet i Stockholm av Vasakronan AB Fastigheten ska bebyggas med totalt 126 lägenheter. Byggstart sker redan till sommaren 2005. Projektets totala omsättning (mark, byggnation, moms etc.) uppgår till ca 440 mkr. Veidekke Bostad och Fastighet AB har förvärvat del av tomten Svea Artilleri av Vasakronan AB. Kvarteret är beläget på Gärdet i Stockholm, nära Försvarshögskolan och med tillgång till mycket goda kommunikationer. Fastigheten ligger i ett högintressant område och innehåller bland annat en färdig byggrätt på 126 lägenheter fördelade på två hus; ett mycket spektakulärt cylinderformat hus i 16 våningar med 70 lägenheter samt ett ekerhus med 56 lgh. Stadsplanen har utformats av Arkitekt Aleksander Wolodarski och husen ritats av ÅWL-arkitekter. Tillträdet till fastigheten sker under januari 2005. Byggstart beräknas ske under sommaren 2005 med inflyttning 2007. Försäljningsstart beräknas ske under våren 2005. Projektets totala omsättning (inklusive ett underjordiskt garage) beräknas till ca 440 mkr. - Svea Artilleri har alla förutsättningar att bli ett högklassigt projekt på en av Stockholms idag absolut mest attraktiva tomter. Stadsplanen samt projektets utformning i övrigt kommer att ge Veidekke stor uppmärksamhet på Stockholmsmarknaden under de närmaste åren, säger Håkan Bergquist, VD för Veidekke Bostad och Fastighet AB - Vi har här funnit starka köpare av dessa attraktiva byggrätter på Östermalm Stockholm, kommenterar Leif Garph, vice VD och chef för region Stockholm i Vasakronan. Vi kommer på sikt att utveckla ytterligare 7 000 kvm byggrätter för kontor kring Svea Artilleri. För ytterligare information: Håkan Bergquist, VD Veidekke Bostad och Fastighet AB, 08-635 61 12 Stefan Jonsson, Projektledare Veidekke Bostad och Fastighet AB, 08-635 61 26 Veidekke Bostad och Fastighet AB är ett helägt dotterbolag till Veidekke A/S, som är Norges största bygg- och anläggningsföretag med en total omsättning på ca 12,5 mdr NOK. Sett över hela den skandinaviska marknaden är Veidekke det fjärde största bolaget i branschen. Veidekke Bostad etablerades i Sverige 2000 och bedriver verksamhet i Stockholm, Mälardalen och Skåne. För mer information besök vår hemsida www.veidekke.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/11/20041111BIT20780/wkr0001.pdf