Veidekke köper Marabous huvudkontor i Sundbyberg

Report this content

VEIDEKKE KÖPER MARABOUS HUVUDKONTOR I SUNDBYBERG. Det nyetablerade fastighetsutvecklingsbolaget Veidekke Bostad & Fastighet AB köper Marabous huvudkontor, del av Eken 3, i centrala Sundbyberg. Det känns mycket tillfredställande att vi fått Kraft Sverige AB: s förtroende att genomföra denna affär. I och med detta förvärv blir Veidekke ägare till ett mycket bra förvaltningsobjekt med en god utvecklings potential i centrala Sundbyberg. Marabou parken med de flesta av sina konstverk blir kvar i Sundbyberg i och med att Kraft Sverige arrenderar ut parken till Sundbybergs Stad. - Denna lösning medger att så många som möjligt kan få möjlighet att njuta av parken på plats, som den är idag. Tillsammans med den nya köparen vill vi gärna bevara det kulturarv som parken innebär för allmänheten och för våra medarbetare, säger Jan Lundmark Kraft Sverige AB. VD Håkan Berqvist säger att man kommer omgående att starta arbetet för att ytterligare förädla området, detta bl.a. genom att inleda dialogen med kommunala företrädare för att försöka omvandla den inom fastigheten befintliga byggrätten, från kontor till bostäder. Vår bedömning är att det är möjligt att tillskapa ett 50 tal bostäder med ett unikt läge i anslutning till kanalen och parken. Veidekke Bostad & Fastighet AB är ett nytt dotterbolag inom Veidekke koncernen. Med 6.200 anställda och en estimerad omsättning för 2001 på 11 miljader Nok Veidekke ASA är Nordens fjärde största entreprenör. Koncernen blev noterat på Oslo Börsen 1986, och har haft en stark utveckling och en kontinuerlig tillväxt. I dag inkluderar Veidekkes verksamhet Norge, Danmark och Sverige. Veidekke tillhandahåller en allsidig entreprenörskompetens uppdelat inom följande verksamhetsområden; Bygg, Anläggning, Industri och Fastighetsutveckling. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/08/20010108BIT00440/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/08/20010108BIT00440/bit0002.pdf