BRA Bygg har avtal om byggnation av nytt huvudkontor för SKF

Veidekkes dotterbolag BRA Bygg har tecknat avtal om byggnation av nytt huvudkontor för SKF.
SKF:s nya huvudkontor kommer att inrymmas i bolagets gamla centrallagret och blir därmed kvar i ”SKFs vagga” i Gamlestaden. Det är en omfattande ombyggnation för att anpassa byggnaden till SKF:s behov och arbetssätt. Ombyggnationen är på ca. 16.000m2.

- Vi har utvärderat olika alternativ, men att återanvända och bygga om det tidigare Centrallagret är det klart mest fördelaktiga. Vi utnyttjar befintliga lediga lokaler, skapar nya förutsättningar för arbete över verksamhetsgränserna och stimulerar effektivt samarbete och kommunikation. Dessutom blir byggnaden mer yt- och energieffektiv, säger Christian Johansson på SKF.

En hållbar arbetsmiljö enlig LEED Gold

Huset kommer att präglas av ljusa och öppna utrymmen anpassade för möten, samarbete och projektaktiviteter, men även för enskilt och ostört arbete. Byggnaden kommer att byggas enligt hållbarhetsklassning LEED nivå Gold, med lösningar som minskar energianvändningen och med målet att öka välbefinnandet för de som vistas i byggnaden.

Byggnaden skall stå klar för inflyttning under sommaren 2020.

För eventuell ytterligare information kontakta:

Magnus Riemer, VD Billström Riemer Andersson AB Tel. 031-89 44 02magnus.riemer@brabygg.se

Det går även att besöka bolaget hemsida för vidare bolagsinformation:

www.brabygg.se

Billström Riemer Andersson AB är ett Göteborgs baserat byggföretag med en omsättning på 1,5mijarder och 250 anställda.

Veidekke i Sverige ingår i Veidekke ASA som är Skandinaviens fjärde största bygg- och anläggningsbolag med ca 8 100 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2020 en omsättning på ca 38 miljarder NOK. Veidekke bedriver entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 2 200 anställda och en omsättning på ca 12,2 miljarder NOK (2020). Veidekke startade med vägbeläggning (därav vårt namn) i Norge redan 1936 och har sedan dess byggt samhälle och infrastruktur i Norge, Sverige och Danmark. Veidekke är noterat på Oslo-börsen och har aldrig gått med förlust. Skälen är flera, men det viktigaste handlar om involvering – en idé som följt oss genom åren och genomsyrar allt vi gör. Hälsa, arbetsmiljö och säkerhet är lika viktigt som våra ekonomiska mål. Varje möte på ledande nivå börjar med en grundlig genomgång av dessa frågor. Vi följer upp varje incident, varje skada och analyserar orsaken till den. Vi lämnar ingen händelse utan åtgärd. Vi är alltid beredda att vidta åtgärder, oavsett ekonomiska konsekvenser. Veidekke Entreprenad AB, Box 1503 SE-172 29 Sundbyberg, Svetsarvägen 15, SE-171 41 Solna tfn +46 8 635 61 00 E-post: info@veidekke.se - Internet: http://www.veidekke.se/Finansiell information om Veidekke finns på http://no.veidekke.com