Byggbolag tar gemensamt ansvar för säkrare arbetsplatser

Att skapa säkrare arbetsplatser har länge legat i fokus de stora bygg- och anläggningsföretagen i landet. Nu tar Veidekke, Peab, Skanska, och JM i samarbete med ID06 AB ett steg längre för att på ett enkelt sätt följa upp att alla som vistas på en arbetsplats har adekvat utbildning för att utföra riskabla arbetsmoment. Kravet på detta har funnits länge och nu kommer en lösning att enkelt kunna följa upp efterlevnad.

Veidekke, Peab, Skanska, och JM har enats om en gemensam digital lösning, ID06 Kompetensdatabas, som medger enkel uppföljning av behörigheter som underentreprenörer behöver för att utföra vissa arbetsmoment som kräver utbildning/certifikat.

– Det kommer att underlätta enormt mycket på alla våra arbetsplatser runt om i landet och bidra till säkrare arbetsmoment och arbetsplatser. Inledningsvis börjar vi med 10 riskområden där det finns branschgemensamma utbildningar som används för behörighet. Den 1 januari 2020 börjar vi tillämpa det nya systemet, som kommer göra det möjligt för våra arbetsplatser att enkelt kunna följa upp om individen har rätt behörighet för att utföra arbetet eller ej, säger Helena Parker, Arbetsmiljöchef på Skanska

–Vi uppmuntrar våra underentreprenörer att lägga in sina behörigheter i ID06 Kompetensdatabas och vid behov komplettera sina utbildningar. Vi har förståelse för att våra underentreprenörer kan behöva viss tid för att ordna detta men vi är alla överens om att vi på lite sikt kommer att ställa detta som krav för att arbeta med oss, säger Anders Berge Chef Kompetensförsörjning på Peab

Det har sedan länge funnits utbildningar som krav för att få utföra riskabla arbetsmoment i branschen. Men det har inte varit helt enkelt att kontrollera att varje individ på arbetsplatsen verkligen har den utbildning som ett arbetsmoment kräver. Att ha kontroll på sina egna medarbetare fungerar bra, men på i princip alla bygg- och anläggningsprojekt finns det idag underentreprenörer och i många fall även utländsk arbetskraft som vi vill skall kunna visa upp att de har relevant utbildning för vår svenska arbetsmarknads krav.

– Det har varit svårt och omständligt att göra rätt. Nu får vi en digital lösning som gör det enklare både för oss som huvudentreprenörer att kontrollera och för alla våra underleverantörer att vidimera rätt kompetens, säger Eddie Strömberg Kompetensutvecklingschef på Veidekke och Helena Paulun, Arbetsmiljöchef på JM håller med.

- Att Peab, Skanska, Veidekke och JM börjar med dessa tio behörigheter men har ambitionen att fortsätta samarbetet med fler behörigheter för branschens bästa tycker vi är riktigt bra, säger Lars Redtzer Chef Branschutveckling, på Sveriges Byggindustrier.

Ett exempel på en behörighet som måste kontrolleras är Heta arbeten/Brandfarliga arbeten, vilket omfattar svetsning, skärning, lödning, bearbetning med snabbgående verktyg och annat arbete som medför gnistbildning eller uppvärmning och där risk för brand kan uppstå.

Fakta: Dessa 10 utbildningar/certifikat kommer att kunna kontrolleras på alla våra arbetsplatser från 1 januari 2020:

• Byggbranschens säkerhetsutbildning
  • Asbest
  • Elsäkerhet
  • Fallskydd
  • Heta arbeten
  • Härdplaster
  • Mobila arbetsplattformar
  • Säkra Lyft
  • Ställning
  • Arbete på väg

För ytterligare information vänligen kontakta: