Byggstart för exklusivt konceptboende på Östermalm

På Valhallavägens solsida, granne med Kungliga Musikhögskolan, Svea Artilleri och Stockholms Stadion kommer 350 exklusiva våningar att byggas. Första etappen av Svea Fanfar består av 93 våningar med 2-7 rum och kök. Projekteringen är redan igång och markarbetet har påbörjats. För byggnationen har totalentreprenadavtal tecknats med Veidekke Entreprenad. Kontraktssumman är på cirka 275 MSEK.

Utöver exklusiva våningar kommer Svea Fanfar att erbjuda sina boende ett unikt servicekoncept. innehållande: Gym, bemannad reception/concierge, lobby/lounge, övernattningsrum, konferensrum, kök, festlokal. Dessutom kommer Svea Fanfar-bor kunna få hjälp med städning, tvätt, barnpassning, tillsyn vid resor, hantverks- och bilservice.

-   Det känns fantastiskt roligt och spännande att byggstarta Svea Fanfar. Marknaden har visat ett stort intresse för projektet och försäljningen har gått mycket bra, säger Mathias Holmqvist projektchef för Svea Fanfar.

-   Jättekul att första etappen äntligen är klar för byggstart! Veidekke har från det lyckade innerstadsprojektet Kv. Sädesärlan byggt upp ett erfaret, involverande och väl sammansvetsat team, som med stor ödmjukhet är laddade för nya utmaningar i projektet Svea Fanfar, säger David Grimheden, avdelningschef Veidekke Entreprenad.

Veidekke Entreprenad projekterar bostadsprojekt i VDC/BIM, som består av arbetsmöten enligt ICE-metoden ”Integrated Concurrent Engineering”. Ett sådant arbetsmöte innebär att ett rum fylls med arbetande arkitekter, projektörer, projektägare och det fortgår ofta flera samtida diskussioner. Projektörerna utför i princip samma saker som under en vanlig projektering med skillnaden att alla gör det samtidigt och i samverkan. Det viktiga är att alla i rummet gemensamt tar alla beslut. Detta har testats på ett antal olika projekt med goda resultat och positiva tongångar från både medarbetare och samarbetspartners.

www.sveafanfar.se

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 6 300 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2012 en omsättning på ca 20,5 miljarder NOK (ca 23,8 miljarder SEK). Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 200 anställda och en omsättning på ca 4,6 miljarder SEK (2012). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige.

CA Fastigheter är sedan 12 år etablerade i Stockholm. Det största fastighetsutvecklingsprojektet som genomförts är Köpcentrumet Stinsen i Sollentuna där entreprenaden utfördes av Veidekke.

Panorama utvecklar bostäder i främst Stockholmsområdet. Ett av bolagets största projekt är Kv. Elektronen i Sollentuna med 175 bostadsrätter där Panorama anlitat Veidekke Entreprenad som totalentreprenör.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Veidekke Bostad

Mathias Holmqvist, projektchef Svea Fanfar, tfn: 072-523 90 70

Hans Edvinsson, tfn: 070-839 11 68

Veidekke Entreprenad

David Grimheden, avdelningschef Veidekke Entreprenad, Bygg Stockholm. Tfn: 073-355 99 47

CA Fastigheter

Johan Damne, VD, tfn 0480-574 00, 070-586 03 30