Nu startar Veidekkes årliga HMS-vecka

I dag inleds Veidekkes årliga HMS-vecka, där hela företaget sätter extra fokus Hälsa, arbetsMiljö och Säkerhet. Temat för i år är säker produktion och involverande planering.

Vardagen i byggbranschen är full av potentiellt farliga situationer, där små val kan få stora konsekvenser. God planering är därför avgörande och under HMS-veckan kommer alla medarbetare på Veidekkes arbetsplatser att träna på hur vi involverar varandra i planeringen av aktiviteter, för att lättare kunna identifiera de största farorna i produktionen.

Det allra viktigaste för Veidekke är att förhindra allvarliga skador på alla som arbetar i eller på våra olika projekt. HMS-veckan är ett viktigt bidrag till vårt kontinuerliga arbete med att minska antalet skador på Veidekke, säger HMS-direktör Hege Tungesvik.

En del av kampanjmaterialet för veckan är en film där bland annat den norsk-svenske astronauten Christer Fuglesang intervjuas om de många likheterna mellan att arbeta i rymden och att arbeta i byggbranschen.

Veidekkes huvudmål för hälsa, säkerhet och arbetsmiljö (HMS) är att ingen ska bli sjuk, skadad eller i värsta fall mista livet till följd av att arbeta i eller för Veidekke.

HMS-veckan går tillbaka till 2011 och omfattar olika evenemang för alla företagets 8.000 anställda. Alla medarbetare deltar i ett gemensamt program och dessutom genomför många lokala enheter egna aktiviteter under hela veckan.

Se filmen ”Små val kan få stora konsekvenser”: https://hms.veidekke.se/se-hms-filmen-har/

Se allt kampanjmaterial: Veidekke | HMS-vecka 2024

För mer information kontakta:
HMS-direktör Hege Tungesvik, tlf. +47 920 153 67, hege.tungesvik@veidekke.no

Veidekke är en av Skandinaviens ledande entreprenörer och utför alla sorters bygg- och anläggningsuppdrag. Involvering och lokalkunskap kännetecknar verksamheten. Koncernen omsätter ca 43 miljarder NOK och hälften av de ca 8000 medarbetarna äger aktier i verksamheten. Veidekke är noterat på Oslobörs och har sedan starten 1936 alltid gått med vinst.