PRESSINBJUDAN: Dags att importera den norska bostadspolitiken!

Veidekke inbjuder till pressträff den 30 juni klockan 8 i Clarion Hotel Wisbys trädgård, Strandgatan 6, Visby (ingång till trädgården 20 m längre upp i gränden). Frukost serveras.

1991 övergav Sverige – i stor politisk enighet – den sociala bostadspolitiken, utan att ersätta systemet med något nytt. Bostadsbyggande blev istället en fråga för marknaden. Drygt 20 år senare är bostadsbristen uppenbar och unga vuxna saknar såväl kapital som kötid för att komma in på bostadsmarknaden. Vid pressträffen lanserar Veidekke en rapport baserad på fem principer för en helt ny bostadspolitik.

Drygt 20 års erfarenheter av en avvecklad bostadspolitik visar att, även i grunden, marknadsbaserade lösningar kräver politiska verktyg för att bostadsmarknaden ska fungera och för att resurssvaga grupper ska fått sitt.

Vid pressträffen lanserar Veidekke en rapport baserad på fem principer för en ny bostadspolitik, där personligt ägande av bostäder är ett centralt element. En politik, med inspiration från Norge, för att öka bostadsbyggandet och ge ungdomar möjlighet att flytta hemifrån. ”Den norska modellen” stimulerar sparande och stöd till resurssvaga, särskilt unga vuxna.

När: 30 juni klockan 8
Var: Visby, Clarion Hotel Wisbys trädgård (Strandgatan 6, med ingång till trädgården 20 m längre upp i gränden).
Frukost serveras.

Välkomna!