Rusning efter kvadratsmart boende i Huddinge

Det var trångt på Folkets hus i Huddinge Centrum när bostadsutvecklaren Veidekke förra helgen hade VIP-visning för sitt nya svanenmärkta bostadsprojekt på Kvarnbergsplan. Två dagar senare släpptes lägenheterna till försäljning och på endast tre minuter mottog man mer än 300 bokningar. Med totalt 62 lägenheter till salu ger det närmare 5 bokningar per lägenhet. ”Intresset för våra kvadratsmarta lägenheter har varit långt över förväntan, säger Malin Hart Randes Försäljningschef på Veidekke Bostad.

Att bostadsmarknaden i Huddinge går för högtryck är välkänt men när det gäller små bostäder där man satsar på yteffektivitet till ett förmånligt pris har efterfrågan varit utöver det vanliga. När bostadsutvecklaren Veidekke frågade vad intressenterna skulle vilja att man bygger blev svaret: ”bostäder för unga, bostäder för singelhushåll i alla åldrar och bostäder som man har råd
att köpa”.
Deras önskemål resulterade i ett tydligt fokus på kvadratsmart boende vilket innebär små lägenheter, från ett till tre rum, med få kvadratmeter men med all nödvändig funktionalitet.

– Tack vare en tät dialog med våra intressenter har vi lyckats möta deras önskemål kring prisvärda, mindre lägenheter för målgruppen singelhushåll, par eller mindre familjer, säger Malin Hart Randes försäljningschef på Veidekke Bostad.  Vi trodde att lägenheterna främst skulle locka unga vuxna men till vår glädje har alla åldrar visat intresse. Även medelålders och äldre verkar intresserade av ett kvadratsmart boende.

Huddinge placerar sig i år på 9:e plats i Fokus kommunranking ”här är det bäst att bo” och är därmed en av Sveriges allra högst rankade kommuner, med en årlig inflyttning på ca 1500-2000 personer. Prisutvecklingen på bostäder i Huddinge har under det senaste året haft en stark utvecklig och ökat med hela 18 %. Med få 1:or i kommunens bostadsbestånd finns en stor efterfrågan på mindre lägenheter, vilket också avspeglat sig i snabb försäljningstakt för nyproducerade lägenheter.

– Det är mycket glädjande att intresset är så stort och dessa bostäder blir ett välkommet tillskott i området vid Kvarnbergsplan. Små lägenheter med rimliga boendekostnader är särskilt efterfrågade och projektet ligger därför helt i linje med kommunens planeringsmål. Dessutom är läget med närhet till kollektivtrafik och Huddinge centrum mycket bra, säger kommunalråd Tomas Hansson (KD), samhällsbyggnadsnämndens ordförande i Huddinge.

Fakta om Brf Sågbäcken:

Var: på Kvarnbergsplan i korsningen Huddingevägen och Lännavägen.
Byggherre: Veidekke Bostad
Entreprenör: Veidekke Entreprenad
Arkitekt: AIX Arkitekter, Sven Ahlenius
Antal lägenheter: 171 st, varav 62 i första säljetappen, 84 i andra och 25 i tredje säljetappen
Prisintervall: 895 000 – 1 995 000 kr
Storlekar:
1:or – 29 kvm
2:or – 46 kvm
3:or – 55 kvm
Planerad byggstart: Hösten 2014
Planerad inflyttning: Våren 2016
Bostäderna är Svanenmärkta vilket ger kontrollerade och miljögodkända byggnadsmaterial, låg klimatpåverkan och låga driftskostnader.

www.kvarnbergsplan.com

Om Veidekke Bostad:
Veidekke Bostad förverkligar bostadsdrömmar – tillsammans med våra kunder och samarbetspartners – genom att utveckla bostäder som både är attraktiva och hållbara ur ett klimatperspektiv. Vi är verksamma i Mälardalen, Västra Sverige och Skåne och ingår i Veidekke-koncernen som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsföretag.
Läs mer på: www.veidekkebostad.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Malin Hart Randes, Försäljningschef Mälardalen, Veidekke Bostad
Tfn 0733-646484