Stefan Attefall blir strategisk rådgivare åt Veidekke

Den tidigare bostadsministern Stefan Attefall och Veidekke har ingått ett långsiktigt samarbetsavtal med Veidekke som Strategisk rådgivare. Samarbetet inleds per omgående och innebär att Attefall kommer att bistå Veidekkekoncernens svenska ledning, men delvis också den norska, med rådgivning i frågor av långsiktig och strategisk inriktning.

- Veidekke är idag Skandinaviens fjärde största byggföretag och bostadsutvecklare och har under de senaste åren vuxit kraftigt i Sverige. När vi nu förbereder oss för att ta nästa steg med sikte på ytterligare tillväxt, ökad lönsamhet och att förtydliga Veidekkes position som branschens mest involverande företag är det angeläget för oss att stärka företagets strategiska utblick, säger Per-Ingemar Persson, VD för Veidekke Sverige.

- Med Stefan Attefall som strategisk rådgivare ökar Veidekkes förmåga att bedöma trender i marknaden, vad som sker inom politik och samhälle samt inom specifika områden som rör företagets affärsmässiga villkor, säger Per-Martin Eriksson, VD Veidekke Bostad.

Per-Martin Eriksson understryker att samarbetet är av strikt rådgivande karaktär och att avtalet med Stefan Attefall inte begränsar Attefall när det gäller att ta andra uppdrag eller fortsätta agera som samhällsdebattör i olika frågor.

- Jag brinner för långsiktigt ökat bostadsbyggande med god kvalitet. Det är därför spännande att få samarbeta med Veidekke, som är en stor och långsiktig aktör med höga ambitioner, kommenterar Stefan Attefall.

Stefan Attefall var under åren 2010-14 civil- och bostadsminister, KD. Han har sammanlagt suttit 19 år i riksdagen varav åtta år som gruppledare och fyra år som ordförande för riksdagens finansutskott. För närvarande är Attefall bl.a. ordförande för kommunala bostadsbolaget Vätterhem i Jönköping.

Sedan tidigare är f d finansborgarrådet Annika Billström, S, ledamot av Veidekkes koncernstyrelse vilket betyder att Veidekke knutit till sig kompetens från den politiska arenan både på såväl styrelse- som operativ nivå.

För ytterligare information:

Per-Ingemar Persson, VD Veidekke Sverige AB, tfn 070-514 42 40