Sten Nordin tar första spadtaget för nya bostäder på Östermalm

På Valhallavägen, granne med den nya Kungliga Musikhögskolan, kommer inom de närmsta åren runt 350 nya lägenheter att byggas. Det är första gången på fyra år som stadsdelen Gärdet på Östermalm får ett tillskott av nya bostäder. I går tog Stockholms finansborgarråd Sten Nordin första spadtaget för konceptboendet Svea Fanfar.

Oscars församling, som innefattar större delen av Östermalm (Djurgården, Gärdet samt kvarteren öster om Skeppargatan) har inte haft något tillskott av nya bostäder sedan 2010. Igår tog Stockholms finansborgarråd Sten Nordin första spadtaget för bostadsprojektet Svea Fanfar. Projektet byggs i tre etapper och kommer att innefatta ca 350 nya lägenheter när allt är klart 2020. Arbetet med första etappen, tre hus med totalt 92 bostadsrätter, är påbörjat och beräknas vara klart för inflyttning under slutet av 2015. Bakom den första etappen står bostadsutvecklarna CA Fastigheter, Panorama och Veidekke Bostad.

– De nya bostäderna kommer att få ett fantastiskt läge vid Musikhögskolan. I samband med att Norra länken blir klar i höst kommer Valhallavägen få avsevärt mindre trafik. De boende kan alltså se fram emot en avsevärt förbättrad boendemiljö, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad.

– Det är utmanande att utveckla bostäder i ett så tätbefolkat och centralt läge som Östermalm, säger Per-Martin Eriksson VD Veidekke Bostad. Men Stockholm är i akut behov av bostäder och förtätning av innerstan är en del av lösningen. Jag hoppas att projektet, tillsammans med nya musikhögskolan, ska förstärka platsens blandning av dåtid, nutid och framtid.

Svea Fanfars koncept där exklusivt boende kombineras med bemannad reception, gemensamma ytor och servicetjänster har fungerat väldigt bra på Stockholmsmarknaden, säger Andreas Arkling, Panorama. Ett mer bekymmersfritt boende, där lösningar på vardagsbestyr bokstavligen finns i huset, kommer vi säkert att få se mer av på den svenska bostadsmarknaden

– Vi är väldigt glada över att kunna medverka till fler bostäder i centrala Stockholm. Vi är stolta och tacksamma över det förtroende som vi erhållit av kunderna i projektet och hoppas att de kommer uppskatta de produkter som vi ägare till projektet tillsammans med alla samarbetspartners har skapat, säger Johan Damne VD för CA Fastigheter AB.

Fakta Svea Fanfar

Var: På Valhallavägens norra sida, granne med nya Kungliga musikhögskolan
Byggherrar: CA Fastigheter, Panorama och Veidekke Bostad.
Entreprenör: Veidekke Entreprenad
Arkitekt: Brunnberg & Forshed
Antal lägenheter: 92 bostadsrätter i första etappen (samtliga etapper ca 350)
Inflyttning: Q4 2015 (första etappen)