Veidekke Bostad utvecklar Skeppsbron i Göteborg

Veidekke Bostad har tilldelats en markanvisning om cirka 150 bostadsrätter på Skeppsbron i Göteborg. Tillsammans med Brunnberg & Forshed Arkitektkontor ska Veidekke Bostad utveckla 12 930 kvadratmeter i ett av Göteborgs mest eftertraktade områden.

-Vi är väldigt glada över förtroendet och ser fram emot att utveckla ett område med fantastisk potential tillsammans med Göteborgs stad och Älvstranden Utveckling, säger Per-Martin Eriksson, VD, Veidekke Bostad.

Totalt har fem byggherrar fått markanvisning för bostadsrätter i området, där totalt 450 bostäder ska utvecklas tillsammans med butiker, restauranger och kontor. Ambitionen är att Skeppsbron, som även ska utrustas med grönytor, upprustade kajer, utomhusbad och promenadstråk, ska bli göteborgarnas nya mötesplats vid Södra Älvstranden.

Veidekke utvecklar och bygger sedan tidigare Svea-kvarteren i centrala Stockholm i samarbete med Brunnberg & Forshed Arkitektkontor. Den första etappen, Svea Fanfar, har nominerats till årets Stockholmsbyggnad 2016.

Även i Malmö har Veidekke Bostad fått tillgång till åtråvärd mark. I projektet Malmö Living ska cirka 90 Svanenmärkta bostadsrätter uppföras i den nya stadsdelen Nyhamnen.

-Vi har fått förtroendet att få vara med i utformningen av flera nya områden där vi som samhällsbyggare, tillsammans med andra, skapar levande och trivsamma miljöer, säger Charlotta Nilsén, Regionchef Sydväst, Veidekke Bostad.

För ytterligare information, kontakta:
Per-Martin Eriksson, VD, Veidekke Bostad AB
E-post: Per-Martin.eriksson@veidekke.se