Veidekke bygger 250 bostäder vid Hills golfbana i Mölndal

Hills Villastad med 250 bostäder är ett helt nytt bostadsområde som ska byggas intill en av Sveriges främsta golfanläggningar – Hills Golf & Sports Club i Mölndal utanför Göteborg. Intresset från allmänheten är rekordstort och Veidekke har redan innan försäljningen startat fått in över 1000 intresseanmälningar.

Veidekke kommer i samarbete med Hills Fastigheter AB, ett helägt dotterbolag till Hills Golf AB, att utveckla och bygga bostäder på en unik plats i direkt anslutning till Sandsjöbacka Naturreservat.

- Möjligheten att bo i anslutning till en vacker golfbana så nära Göteborgs och Mölndals centrum har skapat ett rekordstort intresse. Vi planerar för säljstart under första kvartalet nästa år, säger Olof Olausson, Regionchef Väst, Veidekke Bostad.

I en första etapp planeras det för 76 villor och ca 50 lägenheter, alla placerade i sydläge med utsikt över Hills klubbhus och golfbana. Byggstart planeras till sommaren 2016 och de första villorna kommer stå klara för inflyttning under 2018. Projektet beräknas omsätta över en miljard kronor fram till 2021, då den tredje och sista etappen ska vara avslutad.

- Hills Villastad blir en fantastik plats att bo på och kommer att tilltala de som önskar en aktiv livsstil, i en naturnära miljö. Idag finns inte många ställen i Sverige där man i praktiken bor en välriktad järnfemma från golfbanan. Golfklubben erbjuder inte bara golf utan också en sports club och ett aktivt klubbliv, säger Thomas Hedberg, styrelseordförande Hills Fastigheter AB.

Direkt från bostadsområdet kommer det att finnas gångvägar som leder ut i Sandsjöbacka naturreservat och man kan snabbt och enkelt cykla till Sisjön för ett bad. Mellan bostäderna och golfbanan ska det anläggas en 50 000 kvm stor park i samarbete med Mölndals Stad.

Husen har en stram och klassisk arkitektur, inspirerad av naturen. Bostadsintressenterna kommer kunna välja mellan flera hustyper och planlösningar, anpassade för olika livsstilar. Vardagsrum och kök har stora fönsterpartier och är placerade för att ta tillvara den fina utsikten.

- Hills Villastad innehåller både villor och lägenheter i mindre flerfamiljshus. Redan innan säljstart har vi märkt ett stor intresse för området från såväl barnfamiljer som par i olika åldrar, säger Olof Olausson, Regionchef Väst, Veidekke Bostad.

Fakta om Hills Villastad

• Planerat antal bostäder: 250
  • Säljstart: kvartal 1 2016
  • Byggstart: Sommaren 2016
  • Inflyttning: 2018 - 2021
  • Arkitekt för villor och landskap: Sweco

Om Veidekke Bostad

Veidekke Bostad förverkligar bostadsdrömmar – tillsammans med våra kunder och samarbetspartners – genom att utveckla bostäder som både är attraktiva och hållbara ur ett klimatperspektiv. Vi är verksamma i Mälardalen, Västra Sverige och Skåne och ingår i Veidekke-koncernen som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsföretag. www.veidekkebostad.se

Om Hills Fastigheter AB

Hills Fastigheter AB är ett helägt dotterbolag till Hills Golf AB. Golfanläggningen, med placering strax utanför Göteborgs centrum, har sedan den invigdes 2005 lovprisats för sin avancerade och nytänkande bandesign. Från att i sitt ursprung varit designad av de världsberömda golfbanearkitekterna Arthur Hills och Steve Forrest, har anläggningen utvecklats vidare och i juli 2014 nyinvigdes banan efter att proffsgolfaren och delägaren Johan Edfors förädlat och nyskapat flera av banans hål. Golfklubbens vision är att till i juni 2017 vara Sveriges bästa golfupplevelse för medlemmar och partners.

För ytterligare information och bilder, vänligen kontakta:
Olof Olausson, Regionchef Väst, Veidekke Bostad
E-post: olof.olausson@veidekke.se

Thomas Hedberg, styrelseordförande, Hills Fastigheter AB
Telefon 070-554 4530
E-post: thomas.hedberg@cellmark.se

Bifogad skissbild över Hills Villastad får användas fritt, men ange Veidekke som källa.
Bildtext: Intill Hills Golf & Sports Club i Mölndal planerar Veidekke Bostad tillsammans med Hills Fastigheter för 250 nya bostäder med inflyttning 2018.
Observera att detta är en skiss över området och att förändringar kan ske under projektets gång