Veidekke bygger innovationshus i Lunds Science Village

Veidekke har av Wihlborgs Fastigheter AB fått i uppdrag att bygga Space (Kunskapen 1), ett innovationshus med kontor och labbverksamhet och ett av de första husen i det nya området Science Village i Lund. Projektet är samverkansentreprenad i två faser med en kontraktssumma på ca 168 miljoner kronor och beräknas vara redo för inflyttning september 2023.

I Veidekkes uppdrag ingår nybyggnation av totalt 7400 kvm BTA kontor och forskningslokaler. Space byggs i skandinavisk stil med en hybridstomme av trä i kombination med grön betong och grönt stål. Det kommer att certifieras enligt Miljöbyggnad Guld och NollCO2 för att leva upp till de allra högsta kraven kring hållbarhet i allt från materialval till energioptimering. Space kommer även certifieras enligt WELL, vilket innebär extra fokus på medarbetarnas välmående i form av bland annat luftkvalitet, akustik, rörelse, kost och sinne.

– Att få vara med och utveckla och bygga detta hus tillsammans med Wihlborgs känns fantastiskt hedrande och inspirerande. Detta är ett projekt som verkligen passar oss med nära samverkan och ett involverande arbetssätt, säger Cecilia Eneberg, arbetschef Veidekke Bygg Syd.

För mer information kontakta:

Cecilia Eneberg, arbetschef Veidekke Bygg Syd, tfn 073-061 31 95

Ulf Sterner, regionchef Veidekke Bygg Syd, tfn 070-324 45 63

Charlotta Nilsén, verksamhetsområdeschef Veidekke Bygg, tfn 070-600 30 87

Veidekke i Sverige ingår i Veidekke ASA som är Skandinaviens fjärde största entreprenör med ca 8 100 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2020 en omsättning på ca 38 miljarder NOK.

Veidekke bedriver entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 2 200 anställda och en omsättning på ca 12,2 miljarder NOK (2020).

Veidekke Entreprenad AB, Box 1503 SE-172 29 Sundbyberg, Svetsarvägen 15, SE-171 41 Solna tfn +46 8 635 61 00

E-post: info@veidekke.se - Internet: http://www.veidekke.se/

Finansiell information om Veidekke finns på http://no.veidekke.com