Veidekke bygger ny typ av boende på Östermalm med bemannad reception, gemensamma ytor och gästlägenhet

I och med om- och tillbyggnationen i kvarteret Sädesärlan på Östermalm i Stockholm, samarbetar Veidekke Bostad med norska Selvaag. Det planeras för ett nytt typ av koncept för boende, ett Plussboliger.

– Bostadsmarknaden behöver förändras för att tackla våra olika behov. Världen har blivit rörligare. Vi arbetar och reser på ett annat sätt än vad vi gjorde förr. Vi har ett aktivare liv, längre, säger Baard Schumann. VD för Selvaag, Norge.

Norska Selvaag har valt att samarbeta med Veidekke Bostad i Sverige för att kemin stämmer så bra.

– Vi tycker att det är ett fint projekt. Vi tände direkt. Norge är för litet. Vi vill expandera i Sverige som är dubbelt så stort. Det betyder mycket att Sverige har tre större städer som Stockholm, Göteborg och Malmö. Där är det intressant för oss att erbjuda Plussboligerbostäder, berättar Bard Schumann.

Veidekke vill vara med och bygga för nya typer av boenden.

– Det är spännande att vi nu kan erbjuda kunderna ett helt nytt koncept. Förväntningarna på boendet förändras, Plussboligbostäder är en utveckling från de förändringarna, säger Per-Martin Eriksson, VD Veidekke Bostad AB.

Det här är första gången som Selvaag och Veidekke samarbetar i ett byggprojekt i Sverige.
– Det här är Veidekke Bostads första projekt av den här typen, men det kommer fler. Vi planerar för ett långsiktigt samarbete med Selvaag, berättar Stefan Högman, projektledare Veidekke Bostad, Region Mälardalen.

Plussboliger betyder att det kommer att finnas en reception med värdar/värdinnor som kan erbjuda dig som är boende i huset ett utbud av tilläggstjänster, samt att det finns en rad gemensamma utrymmen som kan utnyttjas och bokas vid behov.I receptionen som är bemannad från tidig morgon till tidig kväll, kan de bland annat hjälpa till med att ta: hand om din post, lämna och hämta från kemtvätten eller till exempel se till däcken blir bytta på din bil.

De som bor i ett Plussboligerhus har möjlighet att be receptionsvärden via telefon, mejl eller webbsida, att till exempel: släppa in hantverkare, vattna blommorna eller beställa städning.

– Jag tror att det finns en större vana att köpa tjänster i Sverige än i Norge, säger Bard Schumann. Gästlägenheten som du kan boka för besökande släkt och vänner, gör att du kan bo i en mindre lägenhet. Sällskapslokalen kan du hyra när du har större sällskap hemma på festligheter. Den kan även bokas för familjefester; skolavslutningar, bröllopsfester, konfirmationer och födelsedagar.

– Det utnyttjas flitigt av våra Plussboligerboenden i Norge, berättar Bard Schumann. Sällskapslokalen kommer att ha ett fullt utrustat kök. I det kommer det att anordnas olika typer av event som är öppna för de boende, så som: kvällar där man hyr in en kock och lagar mat tillsammans samtidigt som man lär sig av ett proffs, vinprovningar och förevisningar.För den som jobbar hemifrån finns det möjlighet att boka konferensrummet.

– Det är mycket populärt bland de som bor på Tjuvholmen, i Oslo, berättar Bard Schumann.Det här är ett tänkbart alternativ för den som bor i en stor lägenhet i stan och som funderar på att flytta, men som fortfarande vill ha ett bekvämt boende i centrum.

– Det här kan också vara något för dig som ofta är på resande fot, som till och från arbetar utomlands. Plussboliger är ett boende med den service som gör att man kan planera sin tid bättre, när man väl är hemma i stan, säger Bard Schuman. Även om det finns en reception är det inget som de boendes gäster måste gå via eller anmäla sig vid. Plussboliger fungerar i övrigt som ett vilket boende som helst.

Kvarteret Sädesärlan är tänkt för ett blandat boende med människor i alla åldrar.De som bor i ett Plussboligerhus kan välja om de vill ha lite sällskap eller vill vara ifred.

– När du känner för det går du ner till loungen med tofflorna på och tar en kaffe. Kanske prata lite med någon granne som du har lärt känna eller som du vill lära känna, säger Bard Schumann.

Text och foto: Gitta Wilén, Veidekke Bostad

Mer om Sädesärlan: http://veidekkebostad.se/sadesarlan/