Veidekke bygger Willhem AB´s första nyproduktion i Göteborg

Den 16 mars sätter bostadsbolaget Willhem AB spaden i marken till sin första nyproduktion i Göteborg. Det blir i expansiva Kviberg i Östra Göteborg, där man kommer bygga 50 små hyresrätter som riktar sig till unga vuxna och studenter.

- Kviberg är ett område som har expanderat kraftigt de senaste 10 åren. Idag är det ett attraktivt bostadsområde med affärsverksamheter och skola, där vi kompletterar området med 50 nya hyresrätter, säger Barbora Danese Pohorela, projektchef på Willhem.

Willhem förvärvade byggrätten vid Kvibergs vandrarhem redan för två år sedan. Ett år senare sökte man bygglov och nu tas alltså det första spadtaget.

- Det känns roligt att vi är igång och att vi har med oss Veidekke som totalentreprenör. Vi är också glada över att kunna erbjuda hyresrätter med bra standard i ett attraktivt läge till unga vuxna som söker sin första lägenhet, säger Barbora.

- Vi är jätteglada över att tillsammans med Willhem AB bygga attraktiva hyresrätter i Kviberg. Vi har stor erfarenhet av att bygga bostäder och jag känner mig trygg med att vi kommer leverera ytterligare ett fint projekt med högt miljöfokus, säger Christer Carlberg, arbetschef på Veidekke Bygg Väst.

De nya lägenheterna byggs intill Kvibergs kasern och det fem våningar höga huset blir i tegel, med plåttak och plåtdetaljer, för att smälta in i den omkringliggande miljön. Totalt kommer huset att rymma 50 smålägenheter på 24-53 kvadratmeter, fördelat på 1:or, 1,5:or och 2 rum och kök.

Hela huset byggs energismart och ska certifieras med Miljöbyggnad Silver. Här kommer bland annat finnas solpaneler på taket, elladdning av cyklar och individuell mätning av energiförbrukningen, vilket gör att de boende själva kan påverka hur mycket varmvatten eller el de betalar för.

Lägenheterna planeras stå klara för inflyttning vid årsskiftet 2024/2025 och uthyrningen påbörjas sommaren 2024.

För mer information, vänligen kontakta:

Christer Carlberg, arbetschef Veidekke Bygg Väst, 070-8232556

Stefan Wegner, regionchef Veidekke Bygg Väst, 076-8329122

Veidekke är en av Skandinaviens ledande entreprenörer och utför alla sorters bygg- och anläggningsuppdrag. Involvering och lokalkunskap kännetecknar verksamheten. Koncernen omsätter ca 39 miljarder NOK och hälften av de 7800 medarbetarna äger aktier i verksamheten. Veidekke är noterat på Oslobörs och har sedan starten 1936 alltid gått med vinst.