Veidekke Eiendom förvärvar mark för nytt radhusområde i Borås

Veidekke Eiendom har förvärvat en fastighet i Borås där ett nytt bostadskvarter med radhus ska utvecklas. Den aktuella fastigheten är belägen i Tosseryd som ligger cirka 5 kilometer från Borås Centrum. En ny detaljplan för området har nyligen blivit antagen och Borås Stad planerar för ca 400 bostäder, en ny förskola och ett mindre centrum med butikslokaler i området. Veidekke Eiendom har som målsättning att bygga cirka 30 radhus och säljstart för bostäderna är planerad att ske i början av 2021.

-Vi är glada över det här förvärvet och ser stor potential att bygga ett väldigt fint bostadsområde som vi tror att många kommer att vilja flytta till, med närhet till både stad och natur. Det här blir vårt första projekt i Borås och vi ser verkligen fram emot att utveckla den här platsen i dialog med kommunen, säger Mats Fryxell, affärsenhetschef för VeidekkeFLEX

Radhusen som ska utvecklas i Tosseryd kommer att vara s.k. VeidekkeFLEX-radhus med flexibel planlösning. De flesta hus kommer att ha en boyta om 102 kvm som fördelar sig på två plan. Köparna till husen kommer att få välja mellan 6 olika planlösningar med 3 till 5 rum och kök samt möjlighet till dubbel takhöjd över kök eller vardagsrum. Valet av planlösning är alltid kostnadsneutralt i VeidekkeFLEX-bostäder vilket innebär att priset inte påverkas av vilket planlösningsalternativ som väljs.

-Det finns en stor efterfrågan på marknaden för den här typen av prisvärda radhus med flexibel planlösning. I våra tidigare projekt har möjligheten att anpassa planlösningen i VeidekkeFLEX-radhusen utifrån de enskilda behoven varit väldigt uppskattat av köparna och vi är övertygade om att det kommer att vara viktigt även i Tosseryd, säger Jonas Keide, försäljningschef för Veidekke Flex

Med detta förvärv intensifierar Veidekke Eiendom sin satsning på prisvärda bostäder med VeidekkeFLEX-konceptet som grund. Affärsenheten som ansvarar för satsningen har nu pågående projekt i 15 olika kommuner i Sverige och ambitionen är att närvaron på strategiska orter ska stärkas än mer under året.

Läs mer om Veidekke FLEX här:

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:
Mats Fryxell, affärsenhetschef Veidekke FLEX, Veidekke Eiendom, 070-602 18 87
Jonas Keide, försäljningschef Veidekke FLEX, Veidekke Eiendom, 072-221 71 58
Jonas Engelblom, Marknad- och kommunikationschef, Veidekke Eiendom, 070-222 92 23