Veidekke Entreprenads HMS-prisvinnare 2013: Helsingborgarna höjde sig över mängden

Det var arbetsplatsen ”Höjdpunkten” i Helsingborg, som i hård konkurrens med åtta andra projekt vann HMS-priset inom Veidekke Entreprenad. Prisutdelningen ägde rum i Stockholm och prisutdelare var koncernchefen Arne Giske.

”Ett unikt och riskfyllt prefabprojekt men samtidigt en säker arbetsplats. MI-arbetet, god information, bra dialog och stor entusiasm har präglat arbetsplatsen liksom kreativitet och nytänkande.” Det var några förklaringar till varför juryn utsåg ”Höjdpunkten” till vinnare.

– Hela laget fick vara med i det tidiga skedet och alla kunde påverka skyddet. Och så vår mästare - platschefen Tommy Boström! Jag har varit på Veidekke sedan 2007 och har aldrig hört honom säga ett enda ljud om att skydd kostar pengar, säger arbetsledaren Niklas Yjord som tog emot priset tillsammans med skyddsombudet Martin Arvidsson.

”Höjdpunkten” är Helsingborgs största pågående projekt och det 22 våningar och nära 70 meter höga huset kommer att innehålla 102 moderna hyresrätter med Helsingborgshem som ägare. Veidekke vann entreprenaden i en tävling tillsammans med White Arkitekter i Malmö.

– Vi har haft ett utmärkt samarbete med Skanska Prefab. Som mest har vi varit upp till 65 personer inklusive UE, och har inte haft något problem med HMS-frågorna. Alla har skött sig, säger skyddsombudet Martin Arvidsson.

Regionchefen Ulf Sterner lyste som en sol av stolthet och tackade även HMS-ansvariga Eva Svensson för hennes arbete med HMS-frågorna, och koncerndirektören Per-Ingemar Persson berättade att folk från Veidekke i de övriga skandinaviska länderna har besökt projektet och blivit imponerade.

Projektet ”Höjdpunkten prefabmontage” kommer att representera Veidekke Sverige vid utdelningen av Veidekke koncernens HMS-pris.

Hedersomnämnande fick Lars-Åke Svensson, Region Bygg Väst för hans utmärkande förmåga att tillsammans med medarbetarna skapa projekt som präglas av säkerhet, sitt tydliga och inspirerande ledarskap och de lyriska kunderna!

Här kan du läsa mer om Veidekkes Skandinaviska HMS-pris http://www.veidekke.no/om-veidekke/hms/article56442.ece

För mer information, vänligen kontakta:

Ulf Sterner, regionchef Veidekke Entreprenad Bygg Syd, 070 324 45 63

Kathrine Larsson Andrén, HMS-coach Veidekke Entreprenad, 070 355 89 30