Veidekke först att bygga Svanenmärkt förskola enligt nya kriterier

Nybyggda Parkvägens förskola i Barkarbystaden kan nu stoltsera med att de uppfyller de nya striktare miljö- och energikraven som en Svanenmärkning innebär. Svanenmärkningen erhölls efter att innergården färdigställdes under hösten.

Parkvägens förskola som öppnade dörrarna redan i augusti 2018 består av sex avdelningar med plats för cirka 100 barn. Förskolan ligger på bottenplanet i ett av fyra flerbostadshus som byggts av Veidekke i Barkarbystaden.

- Vi vet att små barn exponeras av kemikalier i högre grad än vuxna och att det påverkar deras hälsa samt utveckling negativt. Därför är vi oerhört stolta över att vi har kunnat leverera en förskola till Järfälla kommun som uppfyller strikta miljö- och kemikaliekrav, säger Matilda Lissert, Hållbarhetschef Veidekke Bygg Bostäder.

En ny studie från Örebro universitet visar att Svanenmärkta förskolor har en mer hälsosam inomhusmiljö än andra. Det är den första vetenskapligt fastställda studien och bevisar att Svanens krav är rätt steg på vägen för att bygga ett klimatsmart och giftfritt samhälle.

- För att vi ska nå ett hållbart byggande är det viktigt att se till helheten. Vi kan inte bara fokusera på att spara energi utan måste också ta ansvar för en giftfri miljö. Därför är det positivt att vi har med oss en stark aktör som Veidekke i byggandet av miljömärkta förskolor, säger Elin Ottoson, rådgivare, på Miljömärkning Sverige.

Svanen utvecklar kriterier utifrån ett livscykelperspektiv och kriterierna revideras kontinuerligt. När kraven ökar måste företag som Veidekke visa att de klarar de nya skärpta kraven för att fortsätta bygga Svanenmärkt.

Parkvägens förskola uppfyller kraven som innebär att de:

• har låg energianvändning
  • når höga miljö- och hälsokrav på byggprodukter, material och kemiska produkter
  • säkrar en god innemiljö med låga emissioner
  • har en kvalitetssäkrad byggprocess

Övriga fakta:

Veidekke byggde Nordens första Svanenmärkta flerbostadshus redan 2011. Därefter beslutades att alla nya Veidekkehem som byggs i egen regi ska uppfylla kraven för Svanenmärkning. Parkvägens förskola är den första förskolan i Sverige som byggs enligt Svanens nya skärpta krav.

Svanenmärket har funnits i 30 år och känns igen av 96% av alla svenska konsumenter. I Sverige är det Miljömärkning Sverige som ansvarar för Svanenmärket på uppdrag av regeringen.

Länk till Svanens huskarta.

Länk till Svanens krav för förskolor, skolor, små- och flerbostadshus.

Länk till forskningsstudien av Josefin Persson (2018), Örebro Universitet

För mer information:

Matilda Lissert, Hållbarhetschef Veidekke Bygg Bostäder

E-post: matilda.lissert@veidekke.se, Tfn: 070-227 45 14

Elin Ottoson, rådgivare på Miljömärkning Sverige.

E-post: elin.ottosson@svanen.se, Tfn: 08-55 55 24 06