Veidekke i hållbar samverkan med TB AB

TB och Veidekke har en gemensam vilja att utveckla prisvärda bostäder. Utgångspunkten har varit att skapa energieffektiva och smarta lösningar utan att tumma på kvalitén. Vi ville få bort bilarna från den gröna miljön och nyttja solenergi i detta projekt. Samtidigt ville vi skapa ytor för samvaro och bidra till ett boende med olika lägenhetsstorlekar för alla åldrar.

-Arbetet med Veidekke har varit konstruktivt med högt i tak. Alla involverade har bidragit aktivt och vi har kommit mycket långt redan i systemhandlingsskedet, säger Cherie Pettersson, projektutvecklare TB.

Projektet innebär nybyggnation av två flerfamiljshus i fyra plan i med välkomnande ljusgårdar. Med kvaliteter som hög interiör standard, stora balkonger, hiss från parkering under huset, bergvärme för låga driftskostnader och solceller på taket som producerar egen el, är detta ett boende för såväl ung som gammal. Upplåtelseform är bostadsrätter.

-Denna samverkansform passar oss perfekt med vårt involverande arbetssätt som i det här fallet där vi tillsammans med TB haft mycket konstruktiva dialoger och lösningar. Samverkan har bestått av att vi tillsammans tagit fram systemhandlingar för bästa ekonomi och kvalitet, säger Anthony Norén, avdelningschef på Veidekke

Veidekkes involverande arbetssätt handlar om att skapa ett samspel som utnyttjar allas kompetens, så att det skapas bra och innovativa lösningar samtidigt som det ökar motivationen och trivsel, med ökat ägarskap för olika arbetsmoment. På det sättet skapas förutsättningar för lärande och kontinuerlig utveckling samt ökad lönsamhet för alla.

Säljstart i februari och inflyttning är beräknad till vintern 2017.

För mer information, vänligen kontakta:

Anthony Norén, avdelningschef Veidekke Bygg Stockholm, tel. 070 764 67 00

Sture Nilsson, regionchef Veidekke Bygg Stockholm, tel. 070 580 04 15

Cherie Pettersson, projektutvecklare TB AB, tel. 070 377 2088

Veidekke är vinnare av Årets Leanbyggare 2015 för vårt Involverande arbetssätt. I mer än tio år har vi systematiskt utvecklat ett eget arbetssätt inspirerat från Lean som utgår från de alldeles särskilda villkor som gäller för bygg- och anläggningsproduktion. Genom Veidekkes Involverande arbetssätt har vi lyckats minska den icke värdeskapande tiden med minst 15 procent.