Veidekke ny sponsor för Vasaloppet

Veidekke har tecknat ett treårigt värdskap med Vasaloppet med start 2021 som en del av företagets samhällsengagemang och hälsofrämjande arbete. Värdskapet innefattar både vinterveckan med Tjejvasan och sommarveckan med Vasastafetten och Vasakvartetten.

Vasaloppet är världens största långlopp på skidor. Sedan starten 1922 har över 1,6 miljoner deltagare passerat mållinjen i Mora och varje år lockar Vasaloppets olika vinter- och sommararrangemang cirka 100 000 elitidrottare och motionärer till startlinjen.

– Varje dag, året runt driver vi byggprojekt från idé till färdig leverans. På samma självklara vis vill vi även uppmuntra till vardaglig hälsa och aktivitet året runt. När människor mår bra, ökar engagemanget och prestationen. Det gynnar oss alla, säger Mats Nyström, vd Veidekke Sverige.

Veidekkes ambition är att arbeta långsiktigt och menar att värdskapet för Vasaloppet även är en viktig pusselbit i ett bredare samhällsengagemang.

– Vasaloppet väcker hjärtliga associationer hos människor och det har växt till att bli en folkrörelse för såväl nybörjare som aktiva, kvinnor som män, unga som äldre. Det är så man bygger ett hållbart samhälle och det är precis vad Veidekke står för, säger Mats Nyström.

Veidekkes värdskap omfattar Tjejvasan, Vasastafetten och Vasakvartetten. Tjejvasan är ett populärt skidlopp på 30 km som lockar cirka 7 000–8 000 deltagare varje år. Vasastafetten och Vasakvartetten är istället två löpningsarrangemang som genomförs under sommaren där lag om 10 respektive 4 deltagare springer Vasaloppsleden uppdelat i olika sträckor med varierad längd.

– Vi stöttar både individuella lopp och laglopp som i sin tur främjar både jaget och laget. Det passar vårt involverande arbetssätt, där olika människors individuella kompetenser och förmågor skapar ett högre värde tillsammans, säger Mats Nyström.

Sedan Vasaloppet startade har det 90 kilometer långa skidloppet växt till en folkfest för såväl elitidrottare som vanliga motionärer. Idag genomförs arrangemanget två veckor om året och omfattar såväl individuella lopp som lagstarter i längdskidåkning, cykling och löpning.

– Vi välkomnar med stor glädje Veidekke in i Vasaloppets sponsorfamilj, och ser fram emot att tillsammans bidra till ett hållbart samhälle med fokus på friskvård och hälsa. Vasaloppets vision är att vara en motor för motion och hälsa i Sverige och det känns väldigt rätt när vi tillsammans med en stark partner som Veidekke kan jobba vidare mot den visionen, säger Lena Hermansson, Vasaloppets sponsor- och rättighetschef.

Läs mer om Vasaloppet

För mer information, vänligen kontakta:

Mats Nyström, vd Veidekke Sverige, tel. +46 705 37 12 60

Veidekke i Sverige ingår i Veidekke ASA som är Skandinaviens fjärde största bygg- och anläggningsbolag med ca 8 600 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2019 en omsättning på ca 38,8 miljarder NOK.

Veidekke bedriver entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 2 400 anställda och en omsättning på ca 12,1 miljarder NOK (2019).

Veidekke Entreprenad AB, Box 1503 SE-172 29 Sundbyberg, Svetsarvägen 15, SE-171 41 Solna tfn +46 8 635 61 00

E-post: info@veidekke.se - Internet: http://www.veidekke.se/

Finansiell information om Veidekke finns på http://no.veidekke.com