Veidekke tar Närlunda till nya höjder

Helsingborgs nya landmärke blir inte bara högsta huset i staden, utan den 22 våningar höga byggnaden toppar även statistiken för högsta byggnad som hittills uppförts av Veidekke i Sverige.

Det började med en anbudstävlan från det kommunala fastighetsbolaget AB Helsingborgshem för cirka ett och ett halvt år sedan. Fem entreprenörer valdes ut och fick lämna in sina förslag till Helsingborgs högsta byggnad, ”Höjdpunkten” i stadsdelen Närlunda. Kontraktet gick till Veidekke Entreprenad, som i samarbete med White arkitekter, tog fram det vinnande förslaget för en kontraktsumma på 130 MSEK.

Höjdpunkten är ett 22-våningshus med totalt 121 bostäder. Av dessa är 102 lägenheter tvåor och treor, medan de resterande 19 lägenheterna blir studentlägenheter belägna i en sidobyggnad. Till detta tillkommer ett underjordiskt garage samt tre affärslokaler i markplan med bland annat en Vårdcentral. Stommen planeras stå färdig redan till årsskiftet 2013 och huset blir inflyttningsklart tidigast i början på 2014.

– Vi har valt en prefabkonstruktion i betong, av flera anledningar. Dels för att skapa effektivitet i byggprocessen och därmed lättare uppfylla de höga kraven på tätt och energisnålt bygge, dels för att underlätta säkerheten på arbetsplatsen, berättar Stefan Wegner, arbetschef Veidekke Bygg Syd.

För mer information kontakta Stefan Wegner, arbetschef Veidekke Entreprenad Bygg Syd, 0768-32 91 22, stefan.wegner@veidekke.se