Intresset och nyfikenheten är stor när Familjernas Hus flyttar in i Kvarteret Lilla Torg i Vellinge

Report this content

”Intresset för lokalerna i Kvarteret Lilla torg i Vellinge är stort, bland både näringsidkare och Vellingebor. Många har undrat vad som sker på ovanvåningen, om lokalerna är uthyrda. Det är de. Familjernas Hus flyttar in under våren, i helt nyrenoverade lokaler, 450 kvadratmeter skräddarsydda för deras verksamhet”, säger Anders Larsson, VD Vexab (Vellinge Exploaterings AB).

Familjernas Hus innefattar fyra basverksamheter: Öppna förskolan, barnhälsovård (BVC), mödrahälsovård (MHV) och socialtjänsten. Familjernas Hus blir en hälsofrämjande mötesplats för blivande kvinnor, föräldrar och familjer med barn i åldern 0-6 år. Den övergripande visionen är ”Trygga familjer redo för livet”. Under våren flyttar verksamheterna in i ljusa och välkomnande lokaler som utformats helt efter deras önskemål och behov.

Mödrahälsovården är placerad i nära anslutning till barnhälsovården.
”Vår förhoppning är att kvinnor i alla åldrar ska känna sig välkomna till oss och att man naturligt rör sig mellan våra olika verksamheter. Våra lokaler är placerade vägg i vägg med barnhälsovården, som i sin tur ligger i nära anslutning till Öppna förskolan – hjärtat i verksamheten”, säger Petra Vigh, Barnmorskegruppen Öresund som ansvarar för mödrahälsovården.

”Planlösningen är relativt öppen mellan Öppna förskolan och BVC. Öppna förskolans samlingsrum möjliggör också arrangemang som inspirerande föreläsningar och aktiviteter för hela verksamheten. Att kunna använda lokalen till flera olika ändamål har varit en målsättning och ett krav från hyresgästen redan under planeringsstadiet av lokalerna”, säger Anders Larsson.

I södra delen av fastigheten kommer Familjeteamet att husera. Här inreds flera samtalsrum för rådgivning och stödsamtal åt familjer. Möten tidsbokas.
”Lokalerna har utformats så att våra familjer ska känna sig trygga och välkomna. Vi har anställt en socionom, som kommer att vara synlig i Öppna förskolans verksamhet och finnas till hands för att ge råd och stöd vid önskemål och behov. Vi har ingen gemensam reception, utan möter våra klienter i entrén. Och vi ser bara fördelar med att samla all verksamhet som rör småbarnsföräldrar under ett och samma tak”, avslutar Kajsa Friberg, verksamhetschef Familjeteamet.

Bildtext:Just nu färdigställs alla ytskikt i Familjernas Hus lokaler. Trapphuset har putsats, golven och klinker har lagts och kakel satts. En del inredning har börjat monteras. Lokalerna börjar verkligen ta form. På bilden snickare Christer Wilforsen.

För ytterligare information om Kvarteret Lilla torg, kontakta:

Anders Larsson, VD Vexab. Tel: 040-42 60 66. E-post: anders.larsson@veboa.se.

För ytterligare information om Familjernas Hus, kontakta:

Petra Vigh
, barnmorska, Barnmorskegruppen, Tel: 040-42 91 31.

E-post: petra.vigh@bmgo.se

Kajsa Friberg, verksamhetschef Familjeteamet. Tel: 040-42 50 34.
E-post: kajsa.friberg@vellinge.se

Tove Thyni, rektor Herrestorpsskolan (Öppna förskolan Vellinge), Herrestorpsskolan,
tel: 040-42 50 20, E-post: tove.thyni@vellinge.se

Christin Tornvall, verksamhetschef, Vårdcentralen. Tel: 040-623 94 02.
E-post: christin.tornvall@skane.se

Vexab, Vellinge Exploaterings AB, utvecklar, bygger och förvaltar kontors-, affärs- och industrilokaler samt trygghets- och vårdboenden i Vellinge kommun. Bolaget är helägt av Vellinge kommun och ett systerbolag till Vellingebostäder. Våra lokaler finns i Vellinge, Skanör- Falsterbo och Höllviken samt Ö Grevie och V Ingelstad. www.veboa.se

Taggar:

Snabbfakta

Intresset för lokalerna i Kvarteret Lilla torg i Vellinge är stort, bland både näringsidkare och Vellingebor. Många undrar vad som sker på ovanvåningen, om lokalerna är uthyrda. Det är de. Familjernas Hus flyttar in under våren, i helt nyrenoverade lokaler, 450 kvadratmeter skräddarsydda för deras verksamhet.

Citat

Intresset för lokalerna i Kvarteret Lilla torg i Vellinge är stort, bland både näringsidkare och Vellingebor. Många har undrat vad som sker på ovanvåningen, om lokalerna är uthyrda. Det är de. Familjernas Hus flyttar in under våren, i helt nyrenoverade lokaler, 450 kvadratmeter skräddarsydda för deras verksamhet.
Anders Larsson, VD Vexab
Petra Vigh, barnmorska, Barnmorskegruppen i Familjernas Hus
Vi ser bara fördelar med att samla all verksamhet som rör småbarnsföräldrar under ett och samma tak.
Kajsa Friberg, verksamhetschef Familjeteamet i Familjernas Hus