Gedigen miljösatsning generar lika mycket energi som det förbrukas

Report this content

Omtankens Hus i Vellinge kommun är ett komplext projekt där Vellingebostäder på uppdrag av Vellinge kommun efterfrågat och ställt särskilda krav på både hållbarhet och innovativa lösningar. Investeringen på 200 miljoner kronor är en gedigen miljösatsning. Omtankens Hus kommer att generera lika mycket energi som det förbrukar, allt byggavfall återvinns eller återanvänds, alla inbyggda material som till exempel limmer, fogar, isolering är alla bra miljöval.

– För oss känns det rätt att fokusera på en stark miljökoppling, för att minska miljöavtrycket, men också för att lära sig för fortsatt utveckling av fastighetsportföljen. Skanska Sverige, vår samverkanspartner i entreprenaden, har med sin kompetens bidragit till att vi har tagit beslutet, säger Anders Larsson på VD på Vellingebostäder.

Projektet miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad Silver, ett svenskt miljöklassningssystem som bygger på svenska förutsättningar och krav. Certifieringen ökar möjligheten att jämföra olika byggnaders miljöprestanda och fokuserar på energi, innemiljö och kemikalieanvändning. Varje område innehåller ett antal miljöaspekter, till exempel energianvändning och ljudmiljö. En certifiering ger goda förutsättningar till lägre energibehov som i sin tur ger goda förutsättningar till lägre driftskostnader och klimatpåverkan.

Projektet siktar på att nå silvernivån. Omtankens Hus som byggs av Vellingebostäder på uppdrag av Vellinge kommun blir även miljö- och framtids säkrat enligt Vellingebostäders samverkanspartners, Skanska Sverige ABs, standard som med råge överstiger den miljöprestanda i miljöcertifierade hus inom de utvalda ämnesområdena energi och materialval.

Om Omtankens Hus
Fastigheten ska erbjuda seniora kommuninvånare möjlighet till sammanhållen hjälp utan att behöva besöka olika vårdgivare. Huskropparna kommer att vara tre till fem våningar höga, innehåller 57 vårdboendeplatser och 20 servicelägenheter som hyrs ut till äldre, som vill bo i eget boende men har behov av hemtjänst och hemsjukvård. I huset kommer även vårdcentral, storkök samt gemensamhets- och aktivitetslokaler för boende och externa besökare att finnas.

Nära noll i miljöpåverkan – FAKTA

Mörkgrön energi

I de mörkgröna husen kompenseras den energi som används varje år med lika mycket förnybar primärenergi, som huset behöver för värme, kyla, varmvatten och fastighetsel. Det är ett ambitiöst energikrav som långsiktigt lönar sig genom minskade driftskostnader och fastighetsvärde.

Mörkgrön avfallshantering

Ett av kraven är att inget avfall från byggproduktionen får läggas på deponi, vilket betyder att 100 procent av avfallet återvinns eller återanvänds.

Mörkgröna materialval

I hus som är byggda enligt de mörkgröna kraven, ska alla inbyggda material vara bra miljöval enligt Byggvarubedömningen eller Sunda Hus, två etablerade klassningssystem för byggnadsmaterial. Det innebär att materialen är bedömda inom en rad miljökriterier, såsom innehåll av farliga ämnen, beständighet, och förbrukning av energi och råvaror vid tillverkning.

Mörkgröna kemikalier

Kraven innebär att inga kemikalier, utan undantag, får innehålla farliga ämnen i enlighet med BASTAs kriterier. Det innebär marknadens tuffaste miljökrav för färger, limmer, fog material och lacker.

För ytterligare information välkommen att kontakta:

Anders Larsson, VD Vellingebostäder. Tel: 040-42 60 66. E-post: anders.larsson@veboa.se.

www.veboa.se

Högupplösta bilder av Omtankens Hus samt som togs vid första spadtaget den 29 juni, finns att ladda ner i pressrummet.

Vellingebostäder utvecklar, bygger och förvaltar attraktiva och funktionella boenden, kontors-, affärs- och industrilokaler och är helägt av Vellinge kommun. Bolaget är Vellinge kommuns största fastighetsägare, med det största urvalet av bostäder, totalt cirka 1 000 hyreslägenheter, fördelade i Skanör, Falsterbo, Höllviken, Vellinge, Västra Ingelstad och Östra Grevie. www.veboa.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

– För oss känns det rätt att fokusera på en stark miljökoppling, för att minska miljöavtrycket, men också för att lära sig för fortsatt utveckling av fastighetsportföljen. Skanska Sverige, vår samverkanspartner i entreprenaden, har med sin kompetens bidragit till att vi har tagit beslutet.
Anders Larsson, VD Vellingebostäder