Förvärvar Bra Röster AB

• Vendator förvärvar Bra Röster AB (”Bra Röster”) ett bolag verksamt inom marknadsundersökningar och datainsamling
  • Förvärvet ökar Vendators årsomsättning med cirka 10 procent
  • Tillträde sker per denna dag
  • Köpeskillingen uppgår till ca 1,5 mkr och erläggs i nyemitterade aktier i Vendator AB
  • Styrelsen i Vendator har beslutat om apportemission av 2,504,000 aktier – vilka tecknats och tilldelats säljarna av Bra Röster

Förvärvet av Bra Röster är ett första steg i den tillväxtstrategi som styrelsen i Vendator lagt fast. I och med förvärvet av Bra Röster kompletteras Vendators produkt- och tjänsteutbud med marknadsundersökningar.

- Detta är ett första steg i vår ambition att växa verksamheten samt bredda vårt tjänsteutbud till våra befintliga och nya kunder. Vår förhoppning är att detta förvärv kommer tillföra ett stort mervärde till kunderna. Kommenterar Vendators VD Christian Paulsson

- I och med den här affären tar vi flera stora och viktiga kliv framåt på vår tillväxtresa inom våra huvudaffärsområden. Det finns flera uppenbara synergieffekter samt korsförsäljningsmöjligheter som jag räknar med på sikt kommer innebära stora fördelar för såväl kunder, leverantörer som bolaget, kommenterar Bra Rösters VD Christer Berglund.

Köpeskillingens erläggande

Köpeskillingen för Bra Röster uppgick till cirka 1,5 mkr och erläggs till fullo med nyemitterade aktier, av serie B, i Vendator AB. Denna dag har styrelsen beslutat om nyemission, med stöd av det bemyndigande som erhölls på årsstämman 2013, att erlägga betalning till säljarna av Bra Röster i form av 2,504,000 aktier, serie B, i Vendator. Emissionskursen uppgick till 0,609 kr per aktie[1]. Aktiekapitalet ökades därmed i Vendator med 250 400 kr. Teckning och tilldelning av de nya aktierna har ägt rum.

Kort om Bra Röster

Bra Röster AB, grundat 2005, är i huvudsak verksamt inom två affärsområden: marknadsundersökningar och datainsamling samt extern kundsupport och svarstjänst. Genom personligt engagemang, flexibilitet och fokus på kvalitet har Bra Röster lyckats etablera sig som en pålitlig leverantör med bland andra de stora svenska marknadsundersökningsinstituten som regelbundet återkommande kunder i portföljen. Bra Röster utnämndes 2012 till gasellföretag av Dagens Industri samt nominerades 2013 till Årets företagare i Solna.

[1] Motsvarar den volymviktade genomsnittskursen 40 dagar före emissionsbeslutet

Christian Paulsson, VD, Vendator AB
08-458 61 00
christian.paulsson@vendator.se

Vendator erbjuder säljkraft och säljkompetens i en unik kombination med våra två affärsområden. Vendator Callcenter erbjuder callcenterlösningar som genom säljande förmåga, effektiva metoder och avancerad teknik stärker och effektiviserar företag och organisationers kundrelationer. Vendator Bemanning erbjuder bemanningslösningar i form av uthyrning, rekrytering och entreprenad som genom intelligent matchning förser företag och organisationer med säljande individer.

Se även vendatorcallcenter.se och vendatorbemanning.se.

Taggar: