Kvartalsrapport, 1 januari – 31 mars 2015

Första kvartalet

• Nettoomsättning 18,0 (24,2) MSEK.
  • Rörelseresultat -2,4 (1,4) MSEK.
  • Resultat efter finansiella poster -2,4 (1,2) MSEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten     -2,8 (-1,7) MSEK.
  • Resultat per aktie -0,08 (0,04) SEK.

Händelser efter kvartalets utgång

• Bolaget lägger om strategin mot tillväxt och förvärv.

• Christian Paulsson utses som ny VD för Vendator.

Kommentarer till första kvartalet

Under första kvartalet 2015 visade Vendator minskade volymer inom callcenterverksamheten, vilket gav en minskad omsättning. Volym-minskningen var en konsekvens av att vissa kunder drog ned på sina marknadsförings-kampanjer under perioden. Som en konsekvens av de minskade volymerna blev rörelseresultatet (EBIT) -2,4 MSEK, vilket är sämre än första kvartalet 2014. Verksamheten ser ett ökande intresse för nya tjänster så som outsourcing av försäljning där man framgångsrikt driver delar av innesäljavdelningar åt sina kunder.

Tillväxt i fokus

Verksamheten kommer att fortsätta driva befintliga erbjudanden med oförminskad kraft, dock kommer Vendator framgent även att arbeta på ett utökat kunderbjudande i form av nya och innovativa produkter, detta som ett led i den förändring som vi ser på marknaden där fler kontaktkanaler växer i vikt för att nå kunden.

Vendator har mot bakgrund av ovan implementerat en ny tillväxt- och förvärvs-strategi som är i linje med bolagets långsiktiga utvecklingsmål. Vendators ambition är att framgent bygga aktieägarvärde genom att bli en aktiv aktör inom konsolideringen av de relativt fragmenterade bemannings- och callcenter-branscherna. Syftet är att förvärva verksamheter inom närliggande branscher vilka kan förstärka eller komplettera Vendators nuvarande kunderbjudande.

Koncernen i sammanfattning - se tabell i bifogat dokument!

Verksamheten

Omsättning

Koncernens omsättning uppgick under det första kvartalet till 18,0 (24,2) MSEK, vilket var en minskning jämfört med föregående år. Orsaken är främst minskade volymer och lägre prisnivåer från de största callcenterkunderna.

Resultat

Koncernens rörelseresultat uppgick till -2,4 (1,4) MSEK under första kvartalet, vilket motsvarar en rörelsemarginal på -13,4 (5,6) procent. Variansen mot föregående år beror på minskningen av intäkterna.

Rörelsens kostnader minskade med 11,0 procent från samma period föregående år till 20,4 (22,9) MSEK. Minskningen beror framförallt på reducerade personalkostnader till följd av lägre produktionsvolymer.

Finansnettot för första kvartalet uppgick till 0,0 (-0,2) MSEK. Resultatet för kvartalet uppgick till -2,4 (1,2) MSEK. Resultatet per aktie minskade jämfört med samma period föregående år och uppgick till -0,08 (0,04) SEK.

Likvida medel, finansiell ställning och kassaflöde

Kassaflödet från den löpande verksamheten var under första kvartalet -2,8 (-1,7) MSEK.

Koncernens likvida medel uppgick vid kvartalets utgång till 0,6 (0,1) MSEK. Därutöver hade koncernen outnyttjade krediter på 8,6 MSEK.

Utsikter för 2015

Med anledning av nytt fokus på volymtillväxt och förvärv kommer bolagets ledning att lägga om verksamhetsplanerna, vilket kommer leda till en uppdaterad prognos för verksamheten. Därför görs bedömningen i dagsläget att omsättningen 2015 därigenom kommer att öka jämfört med 2014.

Antal aktier

Antal aktier i bolaget var 29 377 586 (29 377 586) vid kvartalets slut. Under 2012 emitterades 2 500 000 teckningsoptioner, varav 820 000 är kvar i bolagets ägo, med rätt till nyteckning av 2 500 000 aktier. Efter utspädning p g a dessa optioner är det maximala antalet aktier 31 877 586.

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport för kvartal två 2015 lämnas senast den 27 augusti 2015.

Granskning

Denna kvartalsrapport har ej varit föremål för revisorernas granskning.

Undertecknande

Stockholm den 7 maj 2015

Vendator AB

Gustavslundsvägen 143, 167 51 Bromma