Vendator beslutar om avstämningsdag för sammanläggning av aktier

Report this content
  • Vendator genomför en sammanläggning av aktier 1:20 innebärande att tjugo (20) aktier läggs samman till en (1) ny aktie
  • Avstämningsdag för Sammanläggningen kommer vara den 24 juli 2015
  • Sammanläggningen genomförs som ett led i Bolagets förberedelser inför ett listbyte från Aktietorget till Nasdaq First North

Vendator AB (”Vendator” eller ”Bolaget”) genomför en sammanläggning av aktier 1:20 innebärande att tjugo (20) aktier, oavsett aktieslag, läggs samman till en (1) ny aktie av samma aktieslag (”Sammanläggningen”). Sista dagen för handel i Vendators aktie före Sammanläggningen är den 22 juli 2015. Första dagen för handel i Vendators aktie efter Sammanläggningen är den 23 juli 2015, vilket innebär att aktiekursen från och med den 23 juli 2015 kommer att återspegla effekten av Sammanläggningen.

Genom Sammanläggningen kommer det totala antalet aktier av serie A och serie B i Bolaget att minska från 31 881 600 aktier till 1 594 080 aktier. Antalet aktier av serie A kommer att minska från 10 767 760 aktier till 538 388 aktier. Antalet aktier av serie B, som idag är listade på Aktietorget, kommer att minska från 21 113 840 aktier till 1 055 692 aktier. Efter Sammanläggningen kommer aktiernas kvotvärde uppgå till 2 SEK.

Till följd av Sammanläggningen kommer Vendators aktie från och med den 23 juli 2015 att byta ISIN-kod. Den nya ISIN-koden för Vendators aktie av serie A kommer vara SE0007227665 och den nya ISIN-koden för Vendators aktie av serie B kommer vara SE0007227673.

Aktieägarna kommer automatiskt att erhålla ett nytt, lägre, antal aktier i proportion till innehavet på avstämningsdagen. De aktieägare vars innehav av aktier på avstämningsdagen inte är jämnt delbart med tjugo (20) kommer vederlagsfritt att erhålla aktier från Bredviks Gård AB för att innehavet ska bli jämnt delbart med sammanläggningskvoten. I dessa utjämningsaktier kommer även de tolv (12) aktier av serie A och två (2) aktier av serie B ingå som tecknats av Mangold Fondkommission AB efter beslut på extra bolagsstämma den 13 juli 2015. Tillhandahållande av utjämningsaktier sker genom Euroclear Sweden ABs försorg, utan att ytterligare åtgärder behöver vidtas av aktieägare.

Tidplan för Sammanläggningen i korthet

22 juli             Sista dagen för handel i Vendators aktier före Sammanläggningen

23 juli             Första dagen för handel i Vendators aktier efter Sammanläggningen – Ny aktiekurs återspeglas och nya ISIN-koder införs

24 juli             Avstämningsdag för Sammanläggningen