Riskkapitalister vet ej vad de lägger pengar på!

Report this content

Riskkapitalister vet ej vad de lägger pengar på! - Om riskkapitalister lärde sig att fråga hur och på vilka tekniska plattformar Internetsajter är byggda, skulle åtskilliga felsatsningar aldrig behöva äga rum. Att de inte frågar beror sannolikt på att de inte ens har kompetens att ställa rätt frågor, säger Robert Krook, VD i nystartade 365/24. Den 1 juli blev Robert Krook VD i det nystartade företaget 365/24, vilket arbetar med uppbyggnad, drift och övervakning av datasystem. Han tycker att man borde ifrågasätta många av de nya företagen vars hela affärsmodell är byggd kring en Internetlösning. - Frågor som riskkapitalisterna borde ställa sig är om den tekniska lösningen gör sajten tillgänglig för tillräckligt många människor utan att det blir långa väntetider eller avbrott. Kan delar tas ur drift utan att hela sajten behöver stängas? Kan systemet byggas ut allt eftersom sajten får fler besökare? Det är frågor som kommer att skilja framgång från misslyckande på något års sikt, men idag ser de flesta inte längre än lanseringen, menar han. Robert Krook påpekar att de flesta företag som arbetar med drift och övervakning av datasystem sällan får vara med i uppbyggnadsskedet av systemen. Ibland beror det på att övervakarna saknar sådan kompetens. Men många gånger handlar det också om att man från kundens sida inte ser på drift av datasystem som en fråga om framtida lönsamhet. - Idag satsas miljontals kronor på Internetprojekt som man med kunskaper i systemuppbyggnad och systemadministration med lätthet kan säga inte kommer att vara funktionella nog för att uppnå ekonomisk bärighet. För att undvika driftstörningar krävs att man kombinerar kunskaper om systemuppbyggnad med erfarenhet av underhåll och skydd av datasystem, avslutar Krook. 365/24 är ett så kallat "hostingföretag" som arbetar med uppbyggnad, drift och övervakning av datorsystem. 365/24 som är ett helägt dotterföretag till Qbranch har femton anställda. Exempel på kunder är Mind, ACTI Solutions, Noq-Noq samt Spray Domain Networks. 365/24 har ett särskilt incitamentprogram för att öka andelen kvinnliga anställda i företaget. Qbranch är ett konsultföretag som arbetar med systemadministration. Adressen till Qbranchs webbplats är www.qbranch.se. För ytterligare information, kontakta gärna Robert Krook, VD 365/24 (070-481 20 77) eller Rune Mossberg VD Qbranch AB (070-481 20 10). ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/03/20000703BIT00170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/03/20000703BIT00170/bit0002.pdf