Årsredovisning 2018/2019

RÄKENSKAPSÅRET SEPTEMBER 2018 – AUGUSTI 2019

•   Nettoomsättningen uppgick till 850,0 Mkr (886,0).
•   Bruttovinstmarginalen uppgick till 52,3  procent (53,1).
•   Resultat före av- och nedskrivningar var -10,2 Mkr (19,0).
•   Resultat efter skatt uppgick till -29,2 Mkr (2,1).
•   Resultat per stamaktie uppgick till -0,20 kr (0,01).
•   Soliditeten var 10,0 procent (19,0).
•   Styrelsen föreslår att ingen utdelning (0,00 kr) lämnas för räkenskapsåret 2018/2019.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ÅRET OCH DÄREFTER
• Under september 2019 har Venue Retail Group framgångsrikt lanserat en helt ny serie resväskor under det egna varumärket A-TO-B. Detta är en del i att stärka positionen på marknaden, öka andelen egna varumärken och därmed förbättra lönsamheten.

• Jämförbar försäljning ökade med +0,4  procent.

• Ombyggnationen på NK har i Stockholm och Göteborg har påverkat försäljningen negativt med drygt 20 Mkr under hela verksamhetsåret. NK Travel Essentials i Stockholm nyöppade den 10 september 2019 och Herrskor i Stockholm öppnar under november – därefter är samtliga fem avdelningar i Stockholm och Göteborg helt färdigställda.

• Under året har 13 butiker stängts och 4  butiker öppnats.

• Venue Retail Group har sedan 29 juni 2019 ett tilläggsavtal till de låneavtal som bolaget har med Nordea AB (publ) ("Banken"). Tillläggsavtalet löpte ut den 31 oktober 2019 och bankavtalet är därmed förfallet. För att Banken ska gå med på att förlänga krediterna har Banken ställt krav på att Bolaget ansöker om företagsrekonstruktion och genomför en nyemission om minst 40 miljoner kronor samt att Bolagets huvudaktieägare avser att garantera densamma. Bolaget har med anledning därav ansökt om företagsrekonstruktion per den 20 november.

VERKSAMHETEN
Venue Retail Group är en ledande aktör i Norden inom accessoarer, väskor och skor med 115 egna butiker. Under räkenskapsåret 2018/2019 minskade antalet butiker med netto -9 butiker. Verksamheten drivs utifrån två affärsområden genom kedjorna Accent och Morris samt Rizzo/ NK. Kedjorna säljer en mix av egna och externa varumärken såsom t.ex. Rizzo, Don Donna, Handskmakaren, A-TO-B, Guess, Samsonite, Epic, Day, Lanvin m.fl. Koncernen har 366 medarbetare. Bolagets aktie är noterad vid Nasdaq Stockholm.

VD-ORD
”Verksamhetsåret 2018/2019 har präglats av flera stora åtgärdsprogram och förändringar. Detta har på kort sikt minskat den totala försäljningen och därmed påverkat resultatet för verksamhetsåret negativt. Sammantaget kommer dock åtgärderna anpassa bolaget till de nya förutsättningar som råder i detaljhandeln.”

Venue Retail Group fortsätter att anpassa verksamheten mot en mer digital affär. Vi fokuserar på våra onlinebutiker i kombination med större och uppdaterade butiker. Under slutet av 2018 beslutade vi att förändra affärsmodellen vår skoverksamhet/Rizzo, vilket innebär stort fokus på online och ett fåtal utvalda flagship stores i strategiska lägen. Under året har vi byggt om samtliga avdelningar på NK i Stockholm och Göteborg samt uppdaterat utvalda Accent- och Morrisbutiker. Utöver detta har vi stängt mindre och olönsamma butiker och dragit ned på overheadkostnader.

ÅRET SOM VAR
Under verksamhetsåret har flera stora åtgärds- och förändringsprogram genomförts, med syfte att stärka bolaget. Detta har kortsiktigt påverkat såväl försäljnings- som resultatutveckling negativt – vilket givetvis inte är tillfredsställande. Däremot är försäljningen från jämförbara butiker i nivå med 2017/2018, vilket är bättre än marknaden, definierad av HUI/Svensk Handel för Kläder och Skor. Onlineaffären bidrog under året med fortsatt stark försäljningstillväxt, med en ökning om drygt +40%. Det kompenserar än så länge inte fullt ut för tappad försäljning ifrån nedlagda butiker. Den förändrade affärsmodellen för skoverksamhet/ Rizzokedjan har inneburit att vi under året avvecklat merparten av våra Rizzobutiker och istället satsat på online/Rizzo.se samt ett mindre antal flagship stores på strategiska lägen. Vår verksamhet på NK är en stor del av koncernens affär och har under året varit under ombyggnad. Detta har inneburit en stor påfrestning för bolaget och under året har vi tappat drygt 20 MSEK i försäljningen på grund av detta. I och med nyöppningen av NK Herr i Stockholm i november 2019 så är dessa uppgraderingar på hög internationell nivå helt genomförda och förväntas bidra till ökad försäljning. Utöver detta har arbetet med att stänga mindre och olönsamma butiker samt att anpassa overheadkostnaderna fortsatt. Förändringsarbetet har varit tufft under året och inneburit att de tre första kvartalen påver
kats klart negativt, med minskad försäljning och lägre marginal som följd. Den lägre marginalen förklaras främst av ett högre kampanjtryck i marknaden. Mer konkret har det inneburit att vi stängt 13 butiker, öppnat 4 stycken samt omlokaliserat och uppdaterat ett antal. Vidare har vi effektiviserat och minskat timmar i butik och vi har dragit ned på overheadkostnader. Sammantaget ska vidtagna åtgärder stärka bolaget och bidra till lönsamhet – vilket vi delvis kan se redan under fjärde kvartalet då kostnaderna är lägre jämfört med föregående år.

STRATEGISKT ARBETE
Den strategiska inriktningen med fokus på online, ”färre men värre” dvs större och lönsamma butiker samt en optimal mix av attraktiva egna och externa varumärken har visat sig vara rätt. Dessa tre huvudpunkter tillsammans med en effektiv kostnadsstruktur och förstärkt kommunikation är grunden i vårt fortsatta arbete. Vi ser en fortsatt stark tillväxt i vår digitala affär (accent.se, morris.no och rizzo.se) och förstärker succesivt med ytterligare resurser. Vi breddar sortimentet, förstärker erbjudandet samt lägger kraft på att förbättra den totala kundupplevelsen – detta ska i tät samverkan med våra butiker sätta kunden än mer i centrum. Vi ser en styrka i stora delar av vårt butiksnätverk inom Accent, Morris, Rizzo och våra avdelningar på NK. Våra större och till viss del uppdaterade butiker visar en god utveckling, såväl försäljnings- som resultatmässigt. Däremot finns det en fortsatt utmaning med ett antal av våra mindre butiker som inte når upp till bolagets lönsamhetsmål. Att kunna ställa om butiksnätverket snabbare är en av våra huvuduppgifter framåt. Arbetet med att utveckla våra egna varumärken, Don Donna, Handskmakaren, A-TO-B och Rizzo, pågår ständigt. Syftet med dessa är att stärka vår unikitet, vår marginal samt bidra till ett komplett erbjudande. Under september lanserade vi ett helt nytt koncept med resväskor under varumärket A-TO-B – lanseringen är en succé! Varumärket och produkterna har redan tagit en framskjuten position i vårt kunderbjudande – ”The Scandinavian way of traveling”.

FRAMÅT...
De stora förändringarna inom detaljhandeln är väl kända och av den anledningen inledde vi tidigt bolagets förändringsarbete. Under resans gång har vi behövt förstärka våra åtgärdsprogram ytterligare, då utvecklingen på marknaden går fort. Sammantaget har vi nu en kraftigt växande online-affär, ett anpassat och delvis uppdaterat butiksnät samt en stark varumärkesportfölj med en bra andel egna varumärken. Förändringresan är inte färdig och det är mycket arbete kvar, men vi vågar påstå att vi har kommit långt.

VD och koncernchef, Venue Retail Group