Giuseppe Rosso, Veoneer, utnämnd till ordförande i Autonomous Vehicle Computing Consortium

Stockholm, 22 december 2020: Giuseppe Rosso, VP Engineering Advanced Assisted Driving System på autotech-bolaget Veoneer, Inc. (NYSE: VNE och SSE: VNE SDB) har utnämnts till ordförande i Autonomous Vehicle Computing Consortium (AVCC).

AVCC är ett globalt konsortium för att skapa samsyn kring datorbehovet inom industrin för automatiserat och assisterat förarstöd. AVCC grundades 2019 och har 19 medlemmar; ledande biltillverkare, fordonsleverantörer och teknikbolag. Dessa ledande företag arbetar tillsammans för att identifiera relevanta krav och påverka industrins standard för att lösa komplexa utmaningar kring att utveckla säkra och robusta automatiserade förarteknologier samtidigt som utvecklingskostnaderna hålls på en rimlig nivå.

”Det är en stor ära för mig att bli utnämnd till ordförande för AVCC. Vägen från förarassistans till autonoma system blir alltmer komplex - och den kommer fortsätter växa. AVCC är ett viktigt steg, då vi tillsammans kan adressera sådant som är tekniskt komplext, se behovet av standardisering och de hinder som måste lösas innan sådana system kan tas i bruk.  Tillsammans kan vi snabba på utveckling och leverans av säkra och prisvärda förarassistanssystem och självkörande bilar i stor skala,” säger Giuseppe Rosse, ordförande för AVCC och VP Engineering Advanced Assisted Driving Systems på Veoneer.

AVCCs definierar en skalbar referensarkitektur och datorplattform för att möta de krav som finns på autonoma fordon vad gäller kraft, värme och fordonets begränsningar. Datorplattformen kommer designas utifrån behovet av att förflytta dagens prototyper inom självkörande fordon till att kunna leverera en lösning i stor skala. Gruppen kommer också utveckla kravbilden för mjukvaru-API för respektive byggsten i systemet.

Veoneer anser att nyckeln till att kunna adressera framtida marknadsbehov på ett hållbart sätt är en standardiserad plattform för autonom körning som kan skalas ner till förarassistanslösningar som tillåter centralisering och mjukvaruportabilitet.

Läs mer om AVCC: www.avcconsortium.org

Veoneer, Inc. (NYSE: VNE and SSE: VNE SDB) är en världsledare inom autotech-branschen. Vi designar, tillverkar och säljer mjukvara, hårdvara och systemlösningar för passagerarsäkerhet, förarassistans, collaborative’ och autonom körning till fordonstillverkare globalt. Vår affärsidé är att skapa förtroende för mobilitet. Veoneer, som bildades 2018, bygger på närmare 70 års erfarenhet av att utveckla lösningar för fordonssäkerhet. Veoneer har 7400 medarbetare i 12 länder och huvudkontor i Stockholm. Under 2019 uppgick försäljningen till 1,9 miljarder USD. Veoneer är noterat på New York Stock Exchange och Nasdaq Stockholm.

Safe Harbor Statement” enligt amerikansk federal lag: I meddelandet finns uttalanden som inte är historiska fakta, utan framåtblickande, så som de definieras i Amerikanska Förenta Staternas (USA) ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995”. I sådana framåtblickande uttalanden ingår uttalanden om aktiviteter, händelser och utveckling så som Veoneer, Inc. eller dess ledning tror och antar kan inträffa i framtiden. Framåtblickande uttalanden grundas på nuvarande förväntningar, antaganden och tillgänglig data från tredje part. Våra förväntningar och antaganden kommuniceras i god tro när vi anser att det finns rimlig täckning för dem. Dock kan vi inte garantera att sådana framåtblickande uttalanden kommer att materialiseras eller visa sig vara korrekta, då framåtblickande uttalanden i sig beror på kända och okända risker och allmänna osäkerhetsfaktorer som kan leda till att det faktiska resultatet avviker från det tilltänkta resultatet. Otaliga risker och osäkerhetsfaktorer kan innebära att effekterna blir helt annorlunda jämfört med vad som tidigare angivits, däribland generella ekonomiska förutsättningar och förändringar i den globala fordonsindustrin. För samtliga framåtblickande uttalanden i detta och i andra meddelanden åberopar vi det skydd som USA:s ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995” erbjuder. Förutom den skyldighet vi har enligt lag, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande eller uttalanden till följd av ny information eller framtida händelser.