Kvartalsrapport januari – mars 2021

Finansiell sammanfattning – kvartal 1 2021

• Finansiella resultatet i linje med interna förväntningar trots utmaningar i leverantörskedjan
  • Nettoomsättning 419 MUSD, organisk försäljning1) ökade med 17%
  • Försäljning av Aktiv Säkerhet ökade med 27%, organisk försäljning ökade med 18%
  • Negativt operativt kassaflöde uppgick till 110 MUSD
  • Bankmedel uppgick till 645 MUSD

Utsikter för 2021 (oförändrat från kvartal 4 2020)

• Organisk tillväxt1) väntas överstiga 25%
  • Organisk tillväxt för Aktiv Säkerhet väntas bli runt 45%
  • Valutaomräkningseffekt väntas uppgå till ca 3%
  • Rörelseförlusten väntas förbättras under 2021 jämfört med 2020. Bankmedel väntas överstiga 400 MUSD vid årets slut 2021.
  • Orderingången under 2021 väntas överstiga 2020 års nivå.

Viktiga händelser i verksamheten

• Organisk försäljning översteg global fordonsproduktion med ca 4 procentenheter för det första kvartalet och väntas överstiga med runt 15 procentenheter för helåret
  • Bristen på halvledare är en utmaning for fordonsindustrin som påverkar leveranser och ökar kostnader
  • Stora regionala förändringar av fordonsproduktionen under kvartalet, svagare i Nordamerika och Europa, starkare i Kina
  • Veoneers mjukvaruenhet för ADAS och AD, Arriver™, har planenligt installerat de första funktionerna på Qualcomms plattform Snapdragon
  • Polestar 2, vars aktiva säkerhetssystem kommer från Veoneer, fick högst betyg av alla i Euro NCAPs säkerhetstest
  • Ny betydelsefull affär för aktiv säkerhet i Kina, där fjärde generationens kamera, perceptionsmjukvara och radar ingår
  • Vid kvartalets slut uppgick orderingången för senaste 12 månaderna till omkring 400 MUSD i genomsnittlig årlig försäljning

Kommentar från Jan Carlson, styrelseordförande, verkställande direktör och koncernchef

Veoneers verksamhet gick bra i kvartalet. Störningar från bristen på halvledare samtidigt som vi bygger för tillväxt adderade kostnader, något vi lyckades motverka genom de pågående marknadseffektiviseringarna (MAI). Detta innebär att vi är på rätt väg att nå de marknadsutsikter vi presenterade i början av februari. Vi är också på väg att öka vår orderingång jämfört med 2020, där merparten av orderingången väntas komma under andra halvåret.

I början av kvartalet såg vi på fordonsproduktionen med försiktighet, vilket visade sig vara i grunden korrekt. Även om den globala fordonsproduktionen endast var något lägre än vad IHS förutspådde i januari, så uppstod stora regionala skillnader. Fordonsproduktionen i Nordamerika och Europa, vilka står för mer än 75% av Veoneers försäljning, sjönk med närmare 14% respektive 3%. Kina, som står för 28% av kvartalets fordonsproduktion men bara 13% av Veoneers försäljning, steg 11% jämfört med vad IHS förutspådde i början av kvartalet. Vår andel innehåll per bil är för närvarande närmare fyra gånger så hög i Europa och Nordamerika jämfört med Kina, vilket innebar att denna geografiska förändring temporärt fick negativ effekt på vår försäljning och bruttomarginal.

Fordonsindustrin genomgår en turbulent tid. Covid 19-pandemin pågår i de flesta regioner och vi fortsätter att sätta hälsa och säkerhet i första rummet. Bristen på halvledare fortsätter att störa kundleveranser och den globala leverantörskedjan.  Samtidigt fortsätter den underliggande efterfrågan på bilar att vara stark. Hittills har vi lyckats hantera denna mångfacetterade utveckling bra och jag är nöjd över att vi, trots pågående leveransproblem, kan upprepa vår marknadsutsikt för helåret samtidigt som marknadseffektiviseringarna fortsätter att ge positiva effekter på vår kostnadsbas. Vi räknar med att störningarna även pågår under andra kvartalet innan de gradvis försvinner och, som vi nämnde i rapporten för fjärde kvartalet, väntas de positiva effekterna från vår försäljningstillväxt främst visa sig under andra halvåret.

Samarbetet med Qualcomm fortskrider mycket bra och vår nya mjukvaruverksamhet Arriver™ har nu startat sin verksamhet. Teknikutvecklingen pågår i enlighet med vår gemensamma plan och den första mjukvaran för perception och körpolicy från Arriver har börjat installeras på Qualcomms Snapdragon Ride plattform, en viktig milstolpe. Under kvartalet blev Polestar 2, med den nuvarande generationen av Arrivers mjukvara, bäst i test i Euro NCAP - ytterligare ett viktigt bevis för att vi är på väg att skapa en ledande global utmanare inom aktiva säkerhetssystem och mjukvara.

Vår utveckling är resultatet av ett starkt arbete från hela Veoneers team och jag vill ta detta tillfälle i akt att tacka Veoneers alla medarbetare för deras fokus och uthållighet denna föränderliga tid.
Övriga sidor i rapporten publiceras enbart på engelska.

Kontakt:
Thomas Jönsson – EVP Communications & IR, +46 8 527 762 27, thomas.jonsson@veoneer.com

Denna information är sådan information som Veoneer, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks­förordning. Informationen lämnades, genom EVP Communi­cations & IRs försorg för offentliggörande onsdagen den 28 april 2021 kl 12:00 CET.

En telefonkonferens hålls idag onsdagen den 28 april 2021 kl 14.00. Se www.veoneer.com för kod och telefonnummer. Presentationen publiceras på hemsidan innan telefon¬konferensen börjar. 1)  Ej U.S. GAAP samt övrigt markerat med ’*’, se jämförelsetabell samt Non-U.S  GAAP Financial Measures på sidan 8 i denna kvartalsrapport, angående organisk försäljning, vilken är framåtblickande och inte baseras på U.S. GAAP (god redovisningssed i USA).