Kvartalsrapport oktober – december 2019

Finansiell sammanfattning – kvartal 4 2019

• Resultatet i linje eller bättre än vår förväntning
  • Nettoomsättning 456 MUSD
  • Nettoomsättningen minskade 15%, organisk försäljning 1) minskade 14%
  • Försäljningen för Aktiv Säkerhet minskade 22%, organisk försäljning 1) minskade 20%
  • Operativt kassaflöde påverkades negativt med ca 30 MUSD pga timingeffekter

Utsikter för 2020

• Organisk tillväxt 1) väntas öka runt 5%, främst drivet av Aktiv Säkerhet
  • Valutaomräkningseffekt förväntas vara obetydlig
  • Rörelseförlust och kassaflöde före finansiering 1) förväntas förbättras från 2019 års nivåer (för jämförbara enheter)
  • Global fordonsproduktion väntas sjunka till låga ensiffriga tal

Viktiga händelser i verksamheten

• Marknadsanpassningsinitiativ fortsätter driva den underliggande kostnadsstrukturen och förbättra balansräkningen
  • Orderboken vid årets slut 2019 beräknas fortsätta uppgå till omkring 19 miljarder USD, trots att fordonsproduktionen beräknas bli ca 9% lägre än tidigare förväntat för perioden 2020 till 2025
  • Orderingången för 2019 uppgår till motsvarande cirka 550 MUSD i genomsnittlig årlig försäljning där Aktiv Säkerhet står för cirka 70%, vilket motsvarar ca 2,5 miljarder USD i totalt ordervärde
  • Joint venture VNBS i Asien avyttrades den 3 februari 2020, vilket ger en kassaeffekt netto på cirka 170 MUSD
  • Orderingången för 2020 förväntas till omkring 1 miljard USD i genomsnittlig årlig försäljning för vår kärnaffär Electronics- segmentet

Nyckeltal okt-dec   jan-dec
(Miljoner U.S. dollar / % ) 2019   2018   förändr.   2019   2018   förändr.
$ % $ % $   $ % $ % $
Nettoomsättning 456   535   (79)   1,902   2,228   (326)
Bruttovinst / Marginal 76 16.7 % 109 20.4 % (33)   311 16.4 % 430 19.3 % (119)
RD&E, netto / % av nettoomsättning (103) (22.5)% (132) (24.7)% 29   (562) (29.6)% (466) (20.9)% (96)
Rörelseresultat / Marginal (72) (15.8)% (75) (14.0)% 3   (460) (24.2)% (197) (8.8)% (263)
Operativt kassaflöde (104)   1   (105)   (325)   (179)   (146)

Kommentar från Jan Carlson, styrelseordförande, verkställande direktör och koncernchef
Organisk försäljning under tredje kvartalet låg i linje med våra förväntningar vid kvartalets början, trots en något svagare fordonsproduktion. Vår rörelseförlust var lägre än förväntat i början av kvartalet, främst tack vare fortsatta aktiviteter för ökad kostnadskontroll, främst FoU-kostnader och ersättningar från kunder. Överlag fortsätter våra marknadsanpassningsinitiativ att påverka kostnadsstrukturen positivt.

Under 2020 ämnar vi genomföra ytterligare initiativ för att anpassa oss till marknaden, däribland utökade partnerskap, ytterligare fokusering av vår produktportfölj, genomföra en översyn av vissa kundavtal samt bibehålla vårt fokus på övriga åtgärder för kostnadsförbättringar.

Vår översyn av Zenuitys verksamhet och prioriteringar pågår. Under kommande månader lanseras Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge, de två första fordonen med Zenuitys mjukvara för s.k. ’collaborative driving’ där fordonet och föraren samarbetar - en betydelsefull milstolpe och framgång för Zenuity.

2020 är ett betydelsefullt lanseringsår för Veoneers kunder - och vi växlar upp för att lansera den fjärde generationen av vårt kamerasystem under första halvåret. Merparten av våra lanseringar och, vilket är än viktigare, de större volymerna är koncentrerade till andra halvåret, vilket är då vi förväntar oss att Veoneer återvänder till organisk försäljningstillväxt.

Vi baserar våra framtidsutsikter för 2020 på vår kärnverksamhet Aktiv Säkerhet och Restraint Control Systems samt den amerikanska verksamheten för bromssystem. Som en del av en pågående strategisk översyn av vår verksamhet för bromssystem genomfördes avyttringen av den asiatiska verksamheten av vårt joint venture VNBS den 3 februari 2020.

I början av januari deltog vi på Consumer Electronics Show där vi visade vår senaste lösning inom ’Collaborative Driving’, vilket ytterligare bekräftade vårt beslut att fokusera försäljning, verksamhet och utveckling på Aktiva Säkerhetslösningar där föraren är involverad i bilkörningen. Kundernas feedback är mycket positiv och under 2020 förväntar vi oss att ta fler betydelsefulla, lönsamma ordrar med vår fokuserade och vidareutvecklade produktportfölj inom Aktiv Säkerhet.

Med anledning av Corona-virusets utbrott i Kina övervakar vi situationen dagligen och vidtar lämpliga åtgärder. Våra medarbetares hälsa och säkerhet sätts alltid i första rummet. Till dags dato har vi inte fått någon information om att någon av våra medarbetare skulle ha smittats, men det är för tidigt att bedöma effekterna på vår kinesiska verksamhet då utbrottet pågår i detta nu.

För de kommande kvartalen kommer vi vara fokuserade på att förbereda framgångsrika kundlanseringar under 2020 och en bit in på 2021, marknadsanpassnings­initiativ som driver vår effektivitet och förbättrar vårt kassaflöde, samt fortsätta vinna lönsamma nya affärer.

Kontakter:
Thomas Jönsson – EVP Communications & IR, +46 8 527 762 27, thomas.jonsson@veoneer.com och
Ray Pekar – VP Investor Relations, +1 248 794 4537, ray.pekar@veoneer.com.  Frågor – Corporate website www.veoneer.com

Denna information är sådan information som Veoneer, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks­förordning. Informationen lämnades, genom EVP Communi­cations & IRs försorg för offentliggörande onsdagen den 5 februari 2020 kl 12:00 CET.

Övriga sidor i rapporten publiceras enbart på engelska.

En telefonkonferens hålls idag den 5 februari 2020 kl 13.00. Se www.veoneer.com för kod och telefonnummer. Presentationen publiceras på hemsidan innan telefon­konferensen börjar. Se även ’‘Management Discussion & Analysis” i Form 10Q som registrerats hos den amerikanska finansinspektionen SEC och fotnoten angående Non-U.S  GAAP Financial Measures på sidan 10 i denna kvartalsrapport    1)  Ej U.S. GAAP samt övrigt markerat med ’*’, se jämförelsetabell samt Non-U.S  GAAP Financial Measures på sidan 10 i denna kvartalsrapport, angående organisk försäljning, vilken är framåtblickande och inte baseras på U.S. GAAP (god redovisningssed i USA).