Kvartalsrapport oktober – december 2020

• Resultatet bättre än förväntat
  • Nettoomsättning 455 MUSD, organisk försäljning1) ökade 17%
  • Aktiv Säkerhets försäljning ökade 38%, organisk försäljning1) ökade 31%
  • Negativt operativt kassaflöde på 77 MUSD, en förbättring med 27 MUSD mot föregående år
  • Bankmedel uppgick vid årets slut 2020 till 758 MUSD

Utsikter för 2021

• Organisk tillväxt1)  väntas överstiga 25% jämfört med föregående år
  • Organisk tillväxt för Aktiv Säkerhet förväntas bli runt 45%
  • Valutaomräkningseffekt förväntas uppgå till ca 5%
  • Rörelseförlusten väntas förbättras under 2021 jämfört med 2020. Bankmedel väntas överstiga 400 MUSD vid årets slut 2021.
  • Orderingången under 2021 väntas överstiga 2020 års nivå.

Viktiga händelser i verksamheten och uppdatering av målsättning på medellång sikt

• Organisk försäljning översteg global fordonsproduktion med ca 15 procentenheter under fjärde kvartalet och ca 1 procentenhet för helåret 2020
  • I januari 2021 slutförde Veoneer och Qualcomm Technologies Inc ett samarbetsavtal om att tillsammans leverera skalbara lösningar för förarassistans, s.k. collaborative driving och autonom körning
  • Programmet Marknadsanpassningsinitiativ fortsatte generera förbättringar avseende underliggande kostnadsstruktur och balansräkning
  • Orderboken vid årets slut 2020 uppgick till omkring 14 miljarder USD, orderingången för 2020 uppgick till omkring 530 MUSD i genomsnittlig årlig försäljning, med ett totalt ordervärde på cirka 2,6 miljarder USD. Aktiv Säkerhet stod för cirka 70%.
  • År 2023 väntas nettoomsättningen uppgå till cirka 2,5 miljarder USD, företaget väntas under 2023 uppnå ett uthålligt positivt rörelseresultat och fritt kassaflöde

Kommentar från Jan Carlson, styrelseordförande, verkställande direktör och koncernchef

Under fjärde kvartalet förvärrades tyvärr Covid 19-pandemin. Vi fortsatte att sätta hälsa och säkerhet för våra medarbetare i första rummet och förstärkte de åtgärder vi sjösatte i pandemins början och vi förväntar oss att de globala åtgärder och vaccinationer som nu startat kommer innebära att situationen gradvis förbättras under 2021.

Under fjärde kvartalet 2020 såg Veoneer för första gången organisk tillväxt, en viktig händelse för företaget. Den starka tillväxten drevs av nya fordonslanseringar och en starkare utveckling av fordonsproduktionen än vad vi förväntade oss vid kvartalets början. Vårt fortsatta starka fokus på effektivitet så väl operativt som finansiellt möjliggjorde att vi kunde avsluta året med en starkare kassa än vad vi tidigare förutsåg. Trots några initiala tillkommande lanseringsrelaterade kostnader är förmågan att leverera nya produkter och teknologier till nylanserade fordonsplattformar mitt i denna osäkra miljö en fantastisk prestation av hela organisationen. Jag vill rikta ett varmt tack till alla inom Veoneer för att de jobbar tillsammans som ett team och verkligen levererar över förväntan.

Under första halvåret 2020 upplevde vi att fordonsproduktionen sjönk dramatiskt och under andra halvåret såg vi en återhämtning utan motstycke. Denna globala utveckling, som upplevts i de flesta branscher, har orsakat stora utmaningar för leveranser av elek­tro­niska komponenter. Vi har relativt sett hanterat situationen väl, men väntar oss att åtstramningen av leveranser kommer påverka den globala fordons­produk­tionen under första halvåret 2021. För närvarande är effekterna svåra att kvantifiera, men vi bevakar och hanterar situationen dagligen.

Under fjärde kvartalet genomfördes förhandlingar och i januari 2021 undertecknades överenskommelsen med Qualcomm om att bygga en världsledande lösning för förarassistans och självkörande system, redo för kommersiell lansering under 2024. För denna verksamhet har vi skapat Arriver™, vår nya mjukvaruverksamhet och ett varumärke som uteslutande kommer fokusera på att utveckla mjukvara för perception, fusion och körpolicy till nästa gene­ration bilar. Arriver™ bygger på mer än ett decenniums erfarenhet från utveckling av aktiv säkerhet och mjukvaran för körpolicy bygger på det tidigare samarbetet med Volvo Cars i vårt joint-venture Zenuity. Arriver™ kommer leverera en lösning med öppen, skalbar och flexibel arkitektur på Qualcomms nästa generation SoC-plattform Snapdragon Ride™. Med samarbetet mellan Arriver™ och Qualcomm skapar vi en ledande lösning för förarassistans och självkörning, vilket över tid kommer bilda kärnan i ett ledande ekosystem för automatisering inom vår industri. Med Qualcomm som ansvariga för mark­nadsföring och försäljning har vi redan fått mycket positiv återkoppling från de initiala presentationer som skett till fordonstillverkare och Tier1-leverantörer.

Trenden med en fordonsindustri i förändring är starkare än någonsin. Veoneer befinner sig mitt i denna utveckling och vi har nyligen tagit betydelse­fulla steg för att positionera vårt företag för framtiden. Vi har avyttrat vår bromskontrollverksamhet, upplöst vårt samarbetsföretag med Volvo Cars och nu skapat Arriver™. Vidare pågår en översyn av vår strategi för lidar. Vi ser flera nya framtidsmöjligheter för Veoneer som systemintegratör och industrialiseringspartner för nystartade bolag inom lidar.

Med hälsa och säkerhet som vår första prioritet, är vårt fokus fortsatt på felfri daglig leverans, att vinna nya lönsamma affärer och bygga en världsledande teknologiportfölj för framtiden.

Övriga sidor i rapporten publiceras enbart på engelska.

En telefonkonferens hålls idag den 3 februari 2020 kl 14.00. Se www.veoneer.com för kod och telefonnummer. Presentationen publiceras på hemsidan innan telefon­konferensen börjar. 1)  Ej U.S. GAAP samt övrigt markerat med ’*’, se jämförelsetabell samt Non-U.S  GAAP Financial Measures på sidan 9 i denna kvartalsrapport, angående organisk försäljning, vilken är framåtblickande och inte baseras på U.S. GAAP (god redovisningssed i USA).

Kontakter:
Thomas Jönsson – EVP Communications & IR, +46 8 527 762 27, thomas.jonsson@veoneer.com och
Ray Pekar – VP Investor Relations, +1 248 794 4537, ray.pekar@veoneer.com.  Frågor – se www.veoneer.com

Denna information är sådan information som Veoneer, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks­förordning. Informationen lämnades, genom EVP Communi­cations & IRs försorg för offentliggörande onsdagen den 3 februari 2020 kl 12:00 CET.