Subaru Levorg med Veoneers teknologi bästa 5-stjärniga bilen i Japan NCAP

Stockholm, 28 maj 2021: Autotech-bolaget Veoneer, Inc. (NYSE: VNE och SSE: VNE SDB) är stolt leverantör av aktiv säkerhet till Subaru Levorg som fick toppresultat i Japan NCAP (JNCAP).

I Japan NCAPs årliga säkerhetstest överträffade Subaru Levorg de andra 10 fordonen. Bilmodellen fick 5 stjärnor och en genomsnittlig rating på över 98%. I hjärtat av Subaru Levorgs aktiva säkerhetssystem finns nya generationen EyeSights hårdvara, en variant av Veoneers fjärde generation stereokamerasystem, som omarbetats för att möta Subarus specifikationer.  Nya EyeSight har två kameralinser som monterats brett isär för att fördubbla synfältet.

I de tester JNCAP utfört har stereokamerasystemet fått hela 100% i följande aktiva säkerhetstest:

• Automomatisk inbromsning inför framförvarande bil
  • Automomatisk inbromsning för gångtrafikanter, både dag och natt
  • Förhindra att bilen lämnar körfältet
  • Undvikande av användande av fel pedal
  • Högfunktionella strålkastare

Subaru Levorg har dessutom installerat Veoneers framåtriktade radar i hörnorna för mer avancerade funktioner, såsom inbromsning vid korsande trafik.

”Stort grattis till Subaru som vann pris som bästa 5-stjärniga bil i Japan NCAP med högsta poäng. Vi är stolta över att leverera det specialdesignade kamerasystemet EyeSight. Toppresultatet i JNCAPs aktiva säkerhetstester visar att Veoneer är en ledare inom stereokamerasystem, då vi erbjuder optik och mekanik som är både robust och kompakt,” säger Jan Carlson, ordförande, VD och koncernchef för Veoneer.