Veoneer deltar virtuellt på CES® 2022 med vision för kommande decenniums fordonssäkerhet

Stockholm, 30 december 2021: Autotech-bolaget Veoneer, Inc. (NYSE: VNE och SSE: VNE SDB) kommer på CES® 2022 att visa framstående innovationer och förmedla hur trafiksäkerheten under kommande decennium kan förbättras. Deltagandet den 5-8 januari blir virtuellt. Hälsa och säkerhet är Veoneers främsta prioritet och den nuvarande osäkerheten kring COVID-19 innebär att Veoneer och Arriver valt att enbart delta på mässan virtuellt.

Veoneers tema för CES 2022 är ”Fit-To-Drive”: ett koncept för hur system för fordonssäkerhet ska designas och kopplas samman för att kunna erbjuda den bästa realtidslösningen i en trafikmiljö som under överskådlig framtid kommer vara långt ifrån perfekt. För att varje fordon och förare ska vara "Fit-to-Drive" vid varje givet ögonblick krävs förutom samarbete och interaktion mellan förare och olika tekniker dessutom att sensorerna är fullt fungerande och ger korrekt information – det räcker inte att tekniken i sig är intelligent.

Den utställning Veoneer hade planerat för den fysiska mässan har istället byggts upp digitalt. Besökare får virtuellt uppleva spetsteknologier, såsom värmekameror, LiDAR tillsammans med Baraja, förarkameror med Seeing Machines, forskningsprojektet Smart- RCS samt femte generationen kameralösning genom mjukvara från Arriver™ på plattformen Snapdragon Ride™, en skalbar portfölj SoC och acceleratorer för avancerad förarassistans och autonom körning från Qualcomm Technologies, Inc.

Besökare får bland annat se virtuella produktdemonstrationer, möta produktexperter och lyssna på ett Tech Talk med forskare;

• Veoneers produktdemonstrationer visar sensorer, datorer och mjukvara som antingen är tillgänglig idag eller inom en snar framtid. LiDAR, förarkameror, värmekameror, kamera och radarsystem är några av de teknologier som visas. Samarbetet mellan förare och fordon visas även när vi kopplar samman våra teknologier och visar intelligent farthållning (ISA).
  • Arrivers produktdemonstrationer visar Arrivers mjukvara för perception- och körpolicy, däribland funktioner från skalbar förarassistans till självkörande lösningar. Arrivers unika, skalbara och öppna plattform har designats för att stödja föraracceptans, användning och tillförlitlighet och har optimerats för att ge fordonstillverkare och Tier 1-leverantörer flexibla lösningar som kan uppgraderas och konfigureras för att stödja flera bilmodeller.
  • Veoneers ”Research Tech talk” har en framstående panel som diskuterar kraften och potentialen med Augmented Driving och vad som kommer krävas för att mobiliteten ska vara säker och bekväm framgent.

Under 2019 visade Veoneer för första gången sin forskningsplattform Learning Intelligent Vehicle (LIV), ett system där förarens färdigheter kompletterades med maskinintelligens för förarassistans.

Jan Carlson, ordförande, VD och koncernchef för Veoneer säger: ”Hela industrin var fokuserad på självkörande teknologier och några ställde sig skeptiska till vår demonstration, men utvecklingen visar just att det är samarbetet mellan förare, fordon och omgivande trafiksituation som erbjuder bäst möjlighet att maximera trafiksäkerhet under det kommande decenniet. Vi står fast vid vår vision: vi vill utveckla teknik och system för att rädda liv, erbjuda mer effektiva transportlösningar, minska utsläpp samtidigt som vår restid blir mer angenäm. ”

Veoneers digitala utställning:
Välkommen till Veoneers digitala utställning som finns på https://showroom.veoneer.com/ samt genom CES plattform digital.ces.tech.

För ytterligare information: