Veoneer i samarbete med Swiss Re för att utvärdera och utveckla ADAS-teknologier

Stockholm, 20 april 2021: Autotech-bolaget Veoneer, Inc. (NYSE: VNE och SSE: VNE SDB) och försäkringsbolaget Swiss Re delar kunskap och erfarenhet om bilsäkerhetsteknologier, för att förstärka utvärdering och utveckling av avancerade förarassistansteknologier (ADAS) och relaterad service ytterligare.

Årligen dör närmare 1,4 miljoner och 50 miljoner skadas i trafiken globalt. Införandet av ADAS har visat sig ha stor potential i att minska antalet trafikolyckor, trafikdöda och skadade.

Under 2019 lanserade Swiss Re ett riskbedömningssystem för ADAS i syfte är att skapa ett fordonsspecifikt försäkringsbetyg baserat på förarassistanssystem. Veoneer och Swiss Re delar intresse för att samla bästa möjliga kunskap om ADAS säkerhetseffekter, så att dessa kan förbättras, skräddarsys utifrån förares individuella beteenden i trafiken samt utvärderas på ett korrekt sätt.

Samarbetet innebär att Veoneer kan förbättra sin ADAS-teknologi utifrån Swiss Res empiriska verklighetsbaserade data om ADAS-system, strukturerad utifrån försäkringsrelevanta insikter och omfattande riskmodellering. En ökad förståelse för omständigheterna vid körning, såsom olika vägtyper och väderslag, innebär att nuvarande systems möjligheter och begränsningar syns i detalj.

Samtidigt drar Swiss Re fördel av Veoneers expertis inom ADAS, både hårdvara som mjukvara. Informationen kommer användas i Swiss Res riskbedömning för ADAS, vilket gagnar biltillverkarna. Försäkringsbolag kommer dra nytta av att de senaste bilsäkerhetsteknologierna utvärderas.

”Ökad kunskap om hur olika ADAS-teknologier fungerar i verkligheten i olika delar av världen innebär att vi kan utveckla system där fordonstillverkare globalt stödjer förare på ett ännu bättre sätt. Detta utgör ett nästa steg mot s.k collaborative driving, där samarbetet mellan föraren och teknologin sätts i fokus,” säger Steven Jenkins, Chief Technology Officer på Veoneer.

”Vi gläds åt samarbetet med Veoneer som innebär att vi kan vidareutveckla vår utvärdering av avancerade förarassistanssystem. Därigenom kan vi svara mot våra kunders behov av att bedöma de senaste ADAS-teknikerna och deras potentiella inverkan på framtida försäkringspremier,” säger Pranav Pasricha, Global Head P&C Solutions, SwissRe.

Ett gemensamt white paper “The significance of progress, Implications of the diversity and complexity of ADAS for road safety and the insurance landscape” finns tillgänglig på hemsidan www.veoneer.com

Swiss Re är ett ledande försäkringsbolag. Företaget grundades 1863, har huvudkontor i Zurich, Schweiz och med ett nätverk med 80 kontor globalt. SwissRe har tre affärsenheten där var och en har tydlig strategi och målsättningar som bidrar till koncernens övergripande mission.