Veoneer meddelar beslut från årsstämman 2020

Stockholm, 8 maj 2020: Autotech-bolaget Veoneer, Inc. (NYSE: VNE och SSE: VNE SDB) har genomfört sin årsstämma.

Vid årsstämman fick följande förslag tillräckligt antal röster för att godkännas:

• Omval av Mary Louise Cummings, Kazuhiko Sakamoto and Wolfgang Ziebart för en period om tre år
  • Ett icke bindande, rådgivande beslut fattades om att godkänna 2019 års ersättningar till företagets namngivna ledande befattningshavare
  • Förslaget godkändes där Ernst & Young utses som oberoende revisionsfirma för innevarande räkenskapsår vilken avslutas den 31 december 2020

Förslagen om att justera bolagsordningen för Veoneer, Inc. fick inte stöd av den kvalificerade majoritet om 80% av det totala antalet aktier berättigade att rösta på årsstämman som krävdes för godkännande. Detta innebär att vissa årsstämmobeslut fortsatt kräver en kvalificerad majoritet om 80% av det totala antalet aktier berättigade att rösta på årsstämman. Vidare kommer styrelsen fortsatt bestå av tre grupper som väljs vart tredje år.

Veoneer, Inc. (NYSE: VNE and SSE: VNE SDB) är en världsledare inom autotech-branschen. Vi designar, tillverkar och säljer mjukvara, hårdvara och systemlösningar för passagerarsäkerhet, förarassistans, 'collaborative’ och autonom körning till fordonstillverkare globalt. Vår affärsidé är att skapa förtroende för mobilitet. Veoneer, som bildades 2018, bygger på närmare 70 års erfarenhet av att utveckla lösningar för fordonssäkerhet. Veoneer har 7600 medarbetare i 13 länder och huvudkontor i Stockholm. Under 2019 uppgick försäljningen till 1,9 miljarder USD. Veoneer är noterat på New York Stock Exchange och Nasdaq Stockholm.