Veoneer påbörjar produktion av teknik till Polestar 2

Stockholm, 6 maj 2020: Autotech-bolaget Veoneer, Inc. (NYSE: VNE och SSE: VNE SDB) lanserar senaste tekniken för undvikande av kollision till nya elbilen Polestar 2.

Veoneer startar produktionen av avancerad teknologi och mjukvara som möjliggör att Polestar 2 blir ledande inom bilsäkerhet. Systemen låter Polestar 2 samla in data från omgivningen och färdriktningen på närliggande bilar och kan därigenom assistera föraren och undvika potentiellt farliga situationer.

Teknologier som ingår är Veoneers fjärde generation av monovisionssystem, 77GHz framåtriktad radar och en toppmodern dator för förarassistans (ADAS ECU). Polestar 2 är först med Zenuitys mjukvaruplattform med sensor fusion vilken möjliggör industriledande funktioner, såsom objektdetektering, körfältsassistans, framåtriktad kollisionsvarning, adaptiv farthållning, AEB-bromsar och trafikassistans.

Veoneers framåtriktade 77 GHz radar och vindrutemonterade monokamerasystem håller Polestar 2s synfält riktad mot vägbanan så att eventuella störningar på bilens planerade färdväg kan upptäckas och preventiva åtgärder genomföras. Allt från stillastående bilar till gångtrafikanter kan upptäckas av Polestar 2, som varnar föraren (genom pulserande inbromsning, ljudsignal och en visuell varning på förarkonsollen), och om så krävs görs en automatisk nödbromsning. För att öka passagerarnas säkerhet kan även en automatisk lättare inbromsning, styrningsstöd samt en stegvis åtdragning av bilbälten förekomma.

Veoneers fjärde generation monokamerasystem har 100 graders synfält och en upplösning på 1,7 megapixlar, vilka stödjer förarassistansfunktioner som krävs för att uppnå Euro NCAPs 5-stjärniga krav. Systemets hårdvara har integrerats med djupinlärande algoritmer för att känna igen objekt såsom bilar, vägmarkeringar och trafikskyltar.

Veoneers senaste generation av 77 GHz radar har förbättrad prestanda och erbjuder en tillförlitlig och korrekt lägesbild av objekt i bilens omgivning. Veoneers radar har förbättrade radiovågor och ett utökat intervall, vilket krävs för att uppnå Euro NCAPs 5-stjärniga krav.

Veoneers förardator / ADAS ECU, innehåller sofistikerad mjukvara som, tillsammans med mjukvara i sensorerna, tolkar trafiksituationen och utlöser förarassistansfunktioner vid behov, såsom nödbroms eller varning för korsande trafik. Veoneers förardator är byggd på en öppen skalbar plattform för hårdvara och mjukvaruarkitektur med algoritmer.

”Vi gläds åt att börja leverera Veoneer fjärde generation monokamerasystem, en uppgraderad 77GHz radar, förardator och industriledande mjukvara vilken kommer innebära att föraren av nya Polestar 2 kommer kunna interagera med bilen och omgivningen på ett helt nytt sätt,” säger Jan Carlson, Veoneers ordförande, VD och koncernchef. ”På Veoneer är vi stolta över att bidra till att förare och passagerare uppnår helt nya nivåer av säkerhet och bekvämlighet globalt - här är Polestar 2 först ut med dessa avancerade system.”

Veoneer, Inc. (NYSE: VNE and SSE: VNE SDB) är en världsledare inom autotech-branschen. Vi designar, tillverkar och säljer mjukvara, hårdvara och systemlösningar för passagerarsäkerhet, förarassistans, collaborative’ och autonom körning till fordonstillverkare globalt. Vår affärsidé är att skapa förtroende för mobilitet. Veoneer, som bildades 2018, bygger på närmare 70 års erfarenhet av att utveckla lösningar för fordonssäkerhet. Veoneer har 7600 medarbetare i 13 länder och huvudkontor i Stockholm. Under 2019 uppgick försäljningen till 1,9 miljarder USD. Veoneer är noterat på New York Stock Exchange (NYSE: VNE) och Nasdaq Stockholm (SSE: VNE SDB).