Veoneer presenterar sina senaste teknologier och skalbar systemarkitektur på Nordamerikanskt event

Southfield, Michigan, USA, 13 juni 2022 – Autotech-bolaget Veoneer visar företagets senaste teknologiska framsteg för framtidens automatiserade bilkörning och aktiv säkerhet på ett kundevent i Detroit den 13-17 juni.

Demokörningar sker främst på Michigans vägar för att visa betydelsen av så kallad ’collaborative driving’, där föraren interagerar med fordonets säkerhetsteknologier.

Besökare får uppleva en fullt skalbar arkitektur med ett flertal system i ett fordon, från ett en-sensorsystem till ett komplett sensorsystem med Veoneers stereokamera, radar-sensorer och förarkamerasystem. Demokörningar kommer även visa Veoneers IR-system, förarkameror, radar, vision, intelligent hastighetsanpassning, motorvägsassistans samt kollektiv perception.

Efter demokörningarna får besökarna möjlighet att träffa företagsledare och produktexperter för att lära sig mer om Veoneers produktportfölj.

Veoneer lyfter även fram sina partners som stöttar företagets ambition att erbjuda säkra, robusta och högkvalitativa sensorlösningar till fordonstillverkare globalt:

• Besökare får veta mer om Qualcomm Technologies och Arriver™ mjukvara på plattformen Snapdragon Ride™
  • Baraja demonstrerar sin Spectrum-Scan™ teknologi som sätter en ny standard för LiDAR vad gäller precision, räckvidd och pålitlighet
  • HERE Technologies visar hur deras världsledande ADAS, HD-kartor och kartplattform kan stötta automatiserade fordonssystem så att de blir mer pålitliga, säkra och bekväma för samtliga nivåer av automation.
  • TriEye erbjuder en djupdykning i hur deras världsledande teknologier möjliggör kortvågig infraröd (SWIR) HD-avbildning och exakt avståndsmätning under alla sorters siktförhållanden, genom ett sensorsystem för ADAS och autonoma fordon.

“Efter två och ett halvt år gläder vi oss åt att åter kunna stå som värd för ett fysiskt evenemang i Nordamerika,” säger Veoneers koncernchef Jacob Svanberg. “Här får vi möjlighet att lyfta fram vår breda produktportfölj med de senaste teknologierna för aktiv säkerhet, däribland funktioner för skalbar ADAS samt automatiserad körning.”

Veoneer är ett fordonsteknikbolag. Som är världsledande inom aktiv säkerhet och passiv säkerhetselektronik, har Veoneer sitt fokus inställt på att leverera innovativa högklassiga produkter och lösning. Vår affärsidé är att skapa förtroende för mobilitet. Veoneer är en Tier 1-leverantör av hårdvara och en systemintegrerare, som under 2022 lanserar sina produkter i mer än 125 planerade bilmodeller. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Veoneer har 6100 medarbetare i 11 länder.  Bolaget bygger på närmare 70 års erfarenhet av att utveckla lösningar för fordonssäkerhet.

Snapdragon och Snapdragon Ride som ägs av Qualcomm Incorporated. Arriver är ett varumärke registrerat av Arriver Software AB. Arriver mjukvara och Snapdragon Ride är produkter från Qualcomm Technologies, Inc. och/eller dotterbolag.