Veoneer utser Ray Pekar till Finansdirektör

Stockholm, 4 november 2020: Autotech-bolaget Veoneer, Inc. (NYSE: VNE och SSE: VNE SDB) har utsett Ray Pekar till finansdirektör med start i mars 2021. Han började på Autoliv 1996 och när bolaget avknoppades från Autoliv 2018 utnämndes han till VP Affärsutveckling och Investerarrelationer för Veoneer.

Ray Pekar kommer att ersätta Mats Backman som beslutat sig för att lämna Veoneer och söka nya möjligheter. Mats Backman är kvar som finansdirektör till mars 2021 och han stannar på Veoneer till maj 2021 för att det ska bli en smidig övergång. Backman började på Autoliv år 2016.

”Jag har arbetat som finansdirektör för Autoliv och därefter för Veoneer under fem år. Det har varit en fantastisk resa och vi har åstadkommit mycket, som skapandet av Veoneer, ett självständigt bolag med starka tillväxtmöjligheter. Veoneer är nu redo för nästa fas och det är rätt tid för mig att ta mitt nästa steg,” säger Mats Backman.

”Jag önskar Ray varmt välkommen till sin nya roll. Han har en solid erfarenhet med mer än två decennier från Autoliv och Veoneer och han har gott renommé inom finansvärlden globalt. Jag vill också rikta ett varmt tack till Mats, som jag arbetat nära under de senaste fem åren, först på Autoliv och sedan på Veoneer. Han har spelat en nyckelroll i att bygga upp ett starkt finansteam med strukturerade processer och han har varit en nyckelspelare i att förbättra vår finansiella effektivitet. Jag önskar honom all lycka till i framtiden,” säger Jan Carlson, ordförande, VD och koncernchef för Veoneer.

”Jag ser fram mot min nya befattning. Tidpunkten för bytet är bra. Jag får vara med och bygga ett Veoneer som går in i en tillväxtfas och som går vidare med samarbetet med Qualcomm,” säger Ray Pekar.

Som ett ytterligare steg i att utveckla Veoneers finansavdelning har Christine Rankin, nuvarande VP Corporate Control, utnämnts till SVP Corporate Control och Principal Accounting Officer (huvudansvarig för redovisning, enligt SEC’s regler) med omedelbar verkan.

Ray Pekar har över 30 år från bilindustrin med positioner inom finans, redovisning, affärsutveckling, M&A och investerarrelationer, inklusive sex år som finanschef för Autoliv i Nordamerika. Han är Certified Management och Public Accountant i Ontario, Kanada, och har en kandidatexamen med fokus på finansiering och redovisning från University of Windsor, Kanada.

Denna information är sådan information som Veoneer, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande onsdagen den 4 november kl. 08.30 CET.

För ytterligare information (media, investerare och analytiker):

Veoneer, Inc. en världsledare inom autotech-branschen. Vår affärsidé är att skapa förtroende för mobilitet. Vi designar, tillverkar och säljer mjukvara, hårdvara och systemlösningar för passagerarsäkerhet, förarassistans, collaborative’ och autonom körning till fordonstillverkare globalt. Veoneer har 7400 medarbetare i 12 länder och huvudkontor i Stockholm. Under 2019 uppgick försäljningen till 1,9 miljarder USD. Veoneer, som bildades 2018, bygger på närmare 70 års erfarenhet av att utveckla lösningar för fordonssäkerhet. År 2018 noterades Veoneer på New York Stock Exchange (NYSE: VNE)  och Nasdaq Stockholm (SSE: VNE SDB).