Veoneer utser Teknikchef och justerar organisationen

Stockholm, 24 oktober 2018: Veoneer, Inc. (NYSE: VNE and SSE: VNE SDB), det största företaget i världen fokuserat på förarassistanssystem och autonom körning, har utsett Nishant Batra till Teknikchef (Executive Vice President och Chief Technology Officer, CTO), en ny position inom Veoneer. Samtidigt genomförs justeringar i ledning och organisation inom elektroniksegmentet.

Nishant Batra, som utsetts till EVP och CTO på Veoneer, kommer närmast från Ericsson, där han var chef för Network Products. Sedan han började på Ericsson 2006 har han haft flera nyckelpositioner i USA, Sverige och Indien inom produktledning, försäljning, teknikutveckling och i ledningsposi­tioner. Nishant har en MBA från INSEAD 2006 och Civilingenjörsexamen i telekommunikation och IT från Southern Methodist University i Dallas, USA. Nishant Batra börjar på Veoneer i mitten av november.

”Jag vill hälsa Nishant Batra varmt välkommen till Veoneer. Han har gedigen erfarenhet från att leda innovation i snabb förändring, en mycket viktig framgångsfaktor för Veoneer,” säger Jan Carlson, ordförande, VD och koncernchef för Veoneer.

”Jag ser fram mot att börja på Veoneer. Fusionen mellan high tech och fordonsindustrin är den mest intressanta strukturförändringen som sker inom affärslivet idag. Veoneer har en betydande roll i den förändringen och jag ser fram emot att delta i teamets spännande resa,” säger Nishant Batra, Veoneers blivande CTO.

Organisationen justeras och det bildas affärsenheter med fullt ansvar för individuella kunder, vilket ökar kundfokus. Samtidigt delas den nuvarande forsknings-, utvecklings- och teknikorganisationen upp i en forsknings- och produktutvecklingsfunktion som leds av CTO, samt en funktion för teknikleverans. Uppdelningen är tänkt att öka innovationshastigheten samtidigt som den ökar effektiviteten. Båda funktionerna kommer rapportera till VD. Förändringarna är planerade att äga kraft från den 1 december 2018.

I samband med organisationsförändringen kommer Veoneers nuvarande Chief Operating Officer Johan Löfvenholm lämna Veoneer för nya utmaningar. Han är kvar som senior rådgivare till Veoneers koncernchef till och med våren 2019.

”Jag vill rikta ett varmt tack till Johan. Han har skapat stort värde under sin karriär på Autoliv och Veoneer. Han är en mycket välrespekterad och omtyckt ledare och jag önskar honom all lycka till i framtiden”, säger Jan Carlson.

Denna information är sådan information som Veoneer, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2018 kl. 08.30 CET.

Media:
Thomas Jönsson, Communications & IR, tel +46 (0)8 527 762 27

Investerare & analytiker:
Thomas Jönsson, Communications & IR, Tel +46 (0)8 527 762 27

Ray Pekar, Investor Relations, Tel +1 (248) 794-4537

Om Veoneer - Vår affärsidé är att är att skapa förtroende för mobilitet. Vi designar och tillverkar det senaste inom hårdvara, mjukvara och lösningar för aktiv säkerhet, ADAS (förarassistanssystem), självkörande bilar, styrenheter och sensorer samt bromssystem. Veoneer bildades 2018 och bygger på ett arv med över 60 års erfarenhet från utveckling av bilsäkerhet. Huvudkontoret ligger i Stockholm, och Veoneer har 7 900 medarbetare i 13 länder (inklusive joint venture-bolag) och är noterat på New York Stock Exchange (NYSE:VNE) och Nasdaq Stockholm (SSE: VNE SDB).