• Veoneer/

Veoneers sensorer och ADAS ECU i Mercedes GLE, testvinnare i Euro NCAP 2020 ranking för AD

Stockholm, 5 oktober 2020: Autotech-bolaget Veoneer, Inc. (NYSE: VNE och SSE: VNE SDB) är stolt leverantör till Mercedes GLE, testvinnare över nio konkurrenter i Euro NCAPs ranking för AD år 2020.

Som ett komplement till sina säkerhetstester har Euro NCAP introducerat ett strukturerat rankningssystem fokuserat på automatisering, vilken delats in i två områden; assistans, utifrån balans mellan förarengagemang och förarassistans, och säkerhets backup.

Mercedes GLE fick höga betyg för sitt delvis automatiserade förarassistanssystem (nivå 2), med omdömet ’mycket bra’. Veoneer är en stolt leverantör av framåtriktade stereokameror, ADAS ECU och hörnradar (framåtriktade och bakåtriktade) till det förarassistanspaket och förarassistanspaket plus som finns i Mercedes-Benz GLE SUV-modell. Med 174 av 200 möjliga poäng (87% av totala poängen) vann Mercedes-Benz GLE över nio konkurrenter.

Mercedes-Benz GLE fick toppbetyg och vann första plats för sitt förarengagemang, där en intuitiv och smidig övergång mellan systemstöd och bilkörning utan stöd lyfts fram.

”Vi ser strukturen hos EURO NCAPs ranking för automatisering som ett starkt stöd för vårt koncept Collaborative Driving, där föraren spelar en aktiv roll även när bilen sköter delar av körningen. Veoneer är en stolt leverantör och integratör av säkerhetslösningar i Mercedes GLE och testresultatet är ett bevis på styrkan i vår teknologi,” säger Jan Carlson, ordförande, VD och koncernchef för Veoneer.

Veoneer, Inc. (NYSE: VNE and SSE: VNE SDB) är en världsledare inom autotech-branschen. Vi designar, tillverkar och säljer mjukvara, hårdvara och systemlösningar för passagerarsäkerhet, förarassistans, collaborative’ och autonom körning till fordonstillverkare globalt. Vår affärsidé är att skapa förtroende för mobilitet. Veoneer, som bildades 2018, bygger på närmare 70 års erfarenhet av att utveckla lösningar för fordonssäkerhet. Veoneer har 7100 medarbetare i 13 länder och huvudkontor i Stockholm. Under 2019 uppgick försäljningen till 1,9 miljarder USD. Veoneer är noterat på New York Stock Exchange och Nasdaq Stockholm.