Ledande danska dagligvarukedjor satsar på kontaktlösa betalningar från Verifone

Report this content

Dagrofa och Rema 1000 väljer Verifones Payment-as-a-Service-lösning för MobilePay och kortbetalningar

Verifone, en global leverantör av betal- och handelslösningar, meddelar att Dagrofa, Danmarks tredje största detaljist, och REMA 1000, landets snabbast växande lågpriskedja har valt Verifone för att kunna ge sina kunder fler valmöjligheter att betala i sina butiker. Dagrofa och Rema 1000 är betydande kunder och innebär en avsevärt ökad marknadsandel för Verifone.

Den danska Handelskammaren har föreslagit att alla penningtransaktioner ska ske elektroniskt i Danmark, vilket betyder att Danmark är i framkant av övergången till ett kontantlöst samhälle. Cirka 80 procent av alla transaktioner är kontantlösa idag. Danmark har också en av världens mest progressiva och spridda mobila betalningsslösningar. MobilePay, skapad av Danske Bank. Lösningen är installerat i mer än 90 procent av danskarnas smartphones och överträffas bara av Facebook och Messenger i utbredd användning.

Genom att uppgradera till Verifone kommer Dagrofa och REMA 1000 att spela en viktig roll i att öka konsumenters användning av mobila betalningar i Danmark. Systemet är också redo för framtida mobila betalningsalternativ, som med Dankort, landets nationella bankkort, för att möjliggöra betalningar via mobila enheter.

Citat:

Per Thau, vd på Dagrofa:

Vi stöder redan MobilePay, men nu är vi först i Danmark med att integrera mobil betalning med kortbetalning via en enda hårdvara. Vi vill göra det ännu enklare för våra kunder att göra digitala betalningar. Verifone ger oss alla nödvändiga funktioner och innebär en öppen och mycket enkel betallösning i kassan. Genom att kombinera alla typer av betalningar i samma enhet blir livet enklare för både kunder och medarbetare. Vårt mål är att leverera utmärkta upplevelser i samband med matköp och Verifones lösning kommer att hjälpa oss att nå det målet”.

Torben L. Sørensen, finanschef på REMA 1000:

Med uppgraderingen till Verifones enheter, kan vi garantera våra kunder en enkel och bekväm betalning via den betalningsmetod de föredrar. Oavsett om det är en danskt eller internationellt kort, Dankort eller MobilePay”.

Chris Lund-Hansen, landschef Danmark för Verifone:

Vi är mycket stolta över att Dagrofa och Rema 1000 har valt Verifone som sin betalningslösningsleverantör. Vår lösning gynnar både våra kunder och deras kunder, då den kan hantera flera olika betalningsmetoder, inklusive alla betalkort och många mobila applikationer”.

Om Dagrofa

Gruppen Dagrofa omsätter 20 miljarder DKK och har 16 500 medarbetare. Gruppen utgörs i Danmark av matvarukedjorna MENY, KIWI, SPAR, Min Købmand, Let-Køb samt företagen FoodService Danmark och Dagrofa Logistics.

Om Verifone

Verifone-koncernen omvandlar dagliga transaktioner till möjligheter för den uppkopplade handeln. Vi ansluter mer än 27 miljoner betalningsenheter till molnet genom att på så sätt slå samman handeln via nätet med handeln i butik skapas nästa generation av digitalt engagemang mellan handlare och konsumenter. Vår verksamhet bygger på en 30-årig historia av kompromisslös säkerhet. Våra medarbetare är kända som pålitliga experter som arbetar med våra kunder och partners, vilket bidrar till att lösa deras mest komplexa betalningsutmaningar.

Vi har kunder och partners i mer än 150 länder, inklusive världens mest kända detaljhandelsvarumärken, finansiella institutioner och betalningsleverantörer. Verifone har mer än 20 miljoner betalningsterminaler och drygt 20 000 betalningslösningar för e-handelsplattformar installerade hos kunder runt om i världen. Verifone har 5600 anställda i 150 länder. Verifone är noterat på New York Stock Exchange. För mer information, besök gärna  www.verifone.com.

Kontakt: Jonas Rörsgård, vd Sverige

0725 61 21 22| jonas.rorsgard@verifone.com