Analysguiden: Freja eID hos fler och fler

Verisecs rapport för det tredje kvartalet 2019 var i stort sett i linje med våra förväntningar. Men det fanns mycket positiva signaler rörande Freja eID som blir allt viktigare. Vi justerar upp vårt motiverade värde något till 143 kronor (140).

Då bolaget är inne i en tillväxtfas är det förstås svårbedömt när och under vilka kvartal intäktsökningen kommer. I det tredje kvartalet 2019 blev nettointäkterna 23,8 miljoner kronor exklusive aktiverade kostnader vilket är en ökning från 19,8 miljoner från motsvarande kvartal året innan. Det är alltså fortfarande en imponerade tillväxt på drygt 20 procent. Totala intäkter blev 26,6 där aktiverade produktutveckling representerar drygt 1 miljon.

Det är bra då vi fortfarande inte ser någon större inverkan från Freja eID som dock förväntas driva tillväxten de närmaste åren. Resultatet blev däremot något sämre än väntat men även en något högre kostnadsbild. Det berodde främst på ökade personalkostnader. Vi justerar ned omsättningen något baserat på att vi inte förväntar oss något större bidrag från Frej eID under det fjärde kvartalet 2019 även om det varit mycket positiva signaler rörande denna produkt under senare tid.

Förutom att omsättningstillväxten fortfarande är bra, fortsätter det att hända positiva saker i och runt bolaget. I juli inleddes ett samarbete med Pulsen Integration AB som kommer att kunna erbjuda Freja eID till sina kunder. I jui beviljade också Viinnova innovationsbidrag på totalt 2,1 miljoner kronor. I augusti blev Freja eID aktivt hos Resurs Bank AB och nya funktioner lanserade för eID-tjänsten. Dessutom blev Lunds univertistet användare av systemet i september samtidigt som bolaget lanserade en ny teknik för snabbare internationell expansion genom datachip i biometriska pass.

Mycket av de framsteg som nu görs kommer genom integratörer som är ytterst viktiga för den framtida tillväxten. Vi justerar våra antaganden något dock väntas inte de stora värden genereras under 2019 utan från 2020 och framåt. Det motiverade priset per aktie i basscenariot på ökar till 143 (140) kronor.

Läs hela analysen på Analysguiden https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/analys-verisec-freja-eid-hos-fler-och-fler

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden