GeoTrust vinner återigen över Go Daddy i loppet om SSL-marknadsandelar bland de mest besökta webbplatserna

Internets mest besökta webbplatser litar månad efter månad på GeoTrust

Mountain View, Kalifornien - 19 oktober 2010 - Internets mest besökta webbplatser fortsätter att förlita sig på GeoTrust, Inc., enligt senaste Alexa Netcraft Index, som månadsvis mäter Secure Sockets Layer (SSL)-certifikaten som används runt om i världen.

Enligt Alexa Netcraft Index för september månad säkrade den ledande SSL-certifikatsutfärdaren GeoTrust 20,6 procent av alla unika domäner bland de 1 miljon mest besökta webbplatserna vars SSL-användning kartläggs av Netcraft. VeriSign följde därefter med 17,9 procent av alla unika domäner och sedan Go Daddy, med en andel på 15,6 procent.

Alexa Netcraft Index är framtagen genom samkörning av data mellan Netcrafts SSL-undersökning från september månad och Alexa Top 1 million Domains-lista. På Alexa 1 Million-listan hittades nästan 170 000 unika domäner där Netcraft SSL-certifikat finns. Av dessa var 34 792 st skyddade av GeoTrust ® SSL-certifikat, 30 220 st av VeriSign SSL-certifikat, och 26 433 st av Go Daddy.

De senaste resultaten visar GeoTrusts oavbrutna ledning på SSL-marknaden med stora volymer till lågt pris. I detta särskilda marknadssegment driver låga priser inköpsbesluten bland SSL-kunderna, vars främsta mål är att krypterad data överförs till och från deras webbplatser. VeriSign leder i både premiumsegmentet för SSL-certifikat och i kategorin onlineförtroende, där kunderna efterfrågar kompletta autentiseringar, Seal-in-Search™, dagliga scanningar av sabotageprogram (malware) och andra förbättrade tjänster utöver kryptering.

"Varje gång de uppdaterar sina SSL-certifikat får de mest populära webbplatserna på Internet rösta på vilket varumärke de litar mest på", säger Jeff Barto, Senior Product Marketing Manager på GeoTrust. "År ut och år in visar de att de litar på GeoTrust. För både stora och små webbplatser har investeringen i GeoTrusts SSL-certifikat uppenbarligen visat sig vara ett framgångsrikt sätt att bygga upp ett förtroende med den allt försiktigare allmänheten. Fråga bara de webbplatser som betyder mest."

Alexa Netcraft Index tas fram genom att data från Netcraft SSL-undsökningen och Alexa 1 million-listan samkörs av Catapult Data Services för att få en så korrekt bild som möjligt av hur SSL-certifikat används på de webbplatser som betyder mest. Netcrafts SSL-undersökning bevakar alla publika SSL-certifikat på Internet, inklusive ”parkerade” certifikat på oanvända eller sällan besökta webbplatser. Alexa 1 million-listan är en välkänd tjänst för mätning av webbplatstrafik som listar en miljon av de mest besökta webbplatserna, rangordnade efter popularitet.

Med SSL-certifikat som utfärdats i mer än 150 länder världen över erbjuder GeoTrust SSL-certifikat i världsklass med snabba leveranser till ett kostnadseffektivt pris. Detta möjliggör upp till 256-bitars SSL-kryptering, vilket omfattar en rad GeoTrust ® True Site-sigill baserat på önskad nivå av identitetsverifiering.

GeoTrusts SSL-lösningar ger ett brett utbud av kostnadseffektiva alternativ, inklusive standard- eller Extended Validation (EV) SSL-certifikat, med stöd för upp till 256-bitars SSL-kryptering, statiskt eller dynamiskt GeoTrust True Site-sigill och med garantiskydd som sträcker sig från $10 000 till $150 000. Dessutom erbjuder GeoTrust multidomänstöd i Subject Alternative Names (SAN)-fältet för större flexibilitet vid arbete med produkter såsom Microsoft Exchange Server 2007 och Microsoft Office Communications Server 2007. Företag kan registrera sig idag för en gratis 30-dagars testversion av GeoTrust SSL-certifikatsskydd.

Roberta Mladenovic, Nordenchef VeriSign, 040-660 20 88, mobil: 0703-29 92 78, rmladenovic@verisign.com

Elias Notini, Weber Shandwick för VeriSign, 08-679 10 02, elias.notini@webershandwick.se

Om GeoTrust
GeoTrust är ett helägt dotterbolag till Symantec Corporation (Nasdaq: SYMC) och världens största leverantör av digitala certifikat inom lågprissegmentet. Mer än 100 000 kunder i över 150 länder använder GeoTrust för att säkra transaktioner online och bedriva verksamhet över Internet. GeoTrusts utbud av digitala certifikat och förtroendeprodukter gör det möjligt för organisationer av alla storlekar att maximera säkerheten för sina digitala transaktioner på ett kostnadseffektivt sätt. För mer information besök
www.geotrust.com.

Symantec är världsledande i att tillhandahålla lösningar för säkerhet, lagring och systemhantering. Vi hjälper privatpersoner och företag att säkra och hantera sin informationsdrivna tillvaro. Vår mjukvara och våra lösningar skyddar mot flera risken, på flera punkter mer fullständigt och effektivt än någon annan vilket ger trygghet oavsett var informationen används eller är lagrad. Mer information finns på
www.symantec.com

INFORMATION TILL REDAKTIONEN: Om du vill ha ytterligare information om Symantec Corporation och dess produkter, besök Symantec News Room på http://www.symantec.com/news. Alla noterade priser är i amerikanska dollar och gäller endast i USA.

Symantec och Symantecs logotyp är varumärken eller registrerade varumärken som tillhör Symantec Corporation eller dess dotterbolag i USA och andra länder. Övriga namn kan vara varumärken som tillhör respektive ägare